Članak

Građani se i dalje žale na nedostupne telefone zdravstvenih ustanova

7. Aprila 2020.17:47
Pacijenti u Kantonu Sarajevo koji pokušavaju dobiti informaciju ili zatražiti testiranje na koronavirus te dobiti uslugu bez dolaska kod ljekara i dalje se nerijetko suočavaju sa zauzetim ili telefonskim brojevima na koje se niko ne javlja, potvrdili su danas iz zdravstvenih institucija dok se Balkanskoj istraživačkoj mreži Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) nastavljaju javljati građani koji imaju ovaj problem.

Nakon odluke da se zbog sprečavanja širenja koronavirusa, kontrole, pregledi i zdravstvene poteškoće prenose ljekarima putem telefona, došlo je do otežanog pristupa pozivima zbog stalnih zauzeća linija, potvrdio je danas i federalni ministar zdravstva Vjekoslav Mandić koji je objasnio da postoje problemi u poštovanju protokola koji je uspostavljen.

“Očito da ovdje ima i neodgovornosti, problema u komunikaciji, problema pripadnosti zdravstvenoj ustanovi. Neko treba da preuzme odgovornost. Ako imate neodgovorne osobe, ako imate brojeve telefona na koje se niko ne javlja, trebate pitati ko snosi odgovornost”, kazao je Mandić.

Edina Muslić, kćerka Hajrije Bošnjo, za BIRN BiH kaže da je pokušavala uz pomoć supruga satima dobiti istaknute brojeve telefona kako bi tražila pomoć za majku, ali da su linije stalno bile zauzete ili se niko nije javljao. Nakon nekoliko sati pokušavanja, uspjeli su razgovarati sa doktoricom porodične medicine na Ilidži kojoj je njena majka Hajrija ispričala svoje simptome.

“Pitala je doktorica da li je bila u kontaktu s nekim ko je došao iz inostranstva. Pošto je mama rekla da nije, oni su rekli da je to njima mjerodavno, jer testiraju one koji su bili u kontaktu sa potvrđenim zaraženim osobama i s osobama koje su stigle iz inostranstva. Rekla joj je: ‘Nije to korona, to je obična gripa’”, kaže Muslić.

Ona dodaje da je njena majka danima imala visoku temperaturu “uz pratnju kašlja koji je kasnije prešao u suhi”.

“Uz to ima nemoć i bol u prsima i mišićima, s obzirom da ima 74 godine, da je dijabetičar, onkološki pacijent, imala je rak prije pet godina, srčani je bolesnik, pa zar ne spada u rizičnu skupinu?”, kaže Muslić.

Direktor Doma zdravlja Kantona Sarajevo Mehmed Kulić kazao je da je naredba kojom je zabranjeno dolaženje u Dom zdravlja starijim od 65 godina dovela do pozitivnog ishoda, odnosno smanjenja širenja koronavirusa, ali da je dovela i do formiranja call centara za potrebe informisanja i traženja pomoći, a koji su doveli do stalnih zauzeća linija, stoga su morali poduzeti nove mjere.

“Formirali smo više call centara po Domovima zdravlja i jedan jedinstven broj ukoliko ne možete dobiti svog doktora, pa će vas prespojiti na neki od prvih slobodnih telefonskih brojeva”, kazao je Kulić.

Osim problema sa dobijanjem veze putem telefonskih brojeva koji su objavljeni, građani su se žalili i na nemogućnost testiranja na koronavirus.

Zbog svog već teškog stanja, Hajrija Bošnjo se našla u još težoj situaciji jer živi sama, a sin i kćerka ne smiju dolaziti u kontakt s njom zbog trudnice koju imaju u porodici, te sve što mogu je ostaviti joj namirnice ispred vrata. Njena kćerka je zvala i hitnu službu, ali kaže da je dobila odgovor da “ne smiju doći zbog mogućnosti zaraze”.

Mehmed Kulić na današnjem obraćanju kazao je da su sada napravljeni timovi koji ranije nisu postojali u Domu zdravlja KS-a.

“Morali smo da ih obučimo i opremimo da bi mogli ići po kućama i pregledavati lakše i srednje teške oblike zaraženih respiratorno ugroženih pacijenata, i one eventualno zaražene Covidom-19 pod punom ličnom zaštitnom opremom”, rekao je Kulić.

Emir Šišić, specijalista porodične medicine u Općini Ilidža, kaže kako svakom pacijentu pristupaju individualno i ne mogu navesti tačno koji simptomi se odnose za sve pacijente, a zbog kojih se trebaju testirati. Ukoliko se neki pacijent žali na bolove u grlu, povišenu temperaturu, popunit će trijažni anketni list i pregledat se.

“Ja ću uzeti ovo nešto jadne opreme što imam i ja ću je pregledati. Da li ću dati antibiotik zavisi samo od pregleda. Ja lično tako radim. Možda sebe stavljam u situaciju da imam veću mogućnost da se zarazim koronom, ali šta ja drugo mogu”, govori Šišić.

Emir Šišić kaže kako bi se, prema informacijama kriznog štaba i situacije u svijetu, pacijenti trebali pregledati i testirati samo ukoliko duže od pet-šest dana imaju temperaturu iznad 40 stepeni, ali da on pokušava testiranje raditi ranije.

“Meni kad pacijent kaže da ima četiri dana povišenu temperaturu, da mu paracetamol pomogne pola sata ili nikako, da ga bole mišići i da se ne osjeća dobro, ja odmah zovem naše mobilne timove, konsultujem se sa njima. Oni ako ocjene da trebaju otići, pošto mi nemamo opreme, naša oprema nije ni za krečenje a kamoli te slučajeve da idemo pregledati, mobilni tim ode pregleda i on na licu mjesta odluči da li treba testirati”, ističe Šišić.

Hajrija Bošnjo i njena porodica dodatno su se zabrinuli kada su joj propisani antibiotici elektronskim putem, a za koje joj je farmaceutkinja u apoteci rekla da su za upalu pluća zbog čega je njena kćerka nazvala doktoricu da provjeri kakvo je stvarno stanje s njenom majkom.

“Mi smo ponovo zvali tu doktoricu, da bi nam ona kazala da ona nema upalu pluća, ali da su to dali preventivno”, prepričala je Muslić i objasnila da su bili dodatno zabrinuti kada su pročitali iskustva drugih porodica o propisivanju ovih lijekova oboljelim od koronavirusa.

Dom zdravlja Kantona Sarajevo i Dom zdravlja Ilidža nisu do trenutka pisanja teksta odgovorili na upit BIRN-a BiH. Novinari BIRN-a BiH pokušali su brojnim pozivima Domu zdravlja Ilidža i ambulantama na Ilidži, Stupu, Hrasnici i Butmiru dobiti informacije o pozivima građana ali se na objavljene brojeve ovih zdravstvenih institucija nije javljao niko u vrijeme poziva. Na telefon se javio doktor Emir Šišić u ambulanti u Rakovici.

________________________________________________________________________________________________________

Ovaj tekst nastao je uz pomoć dojava građana u sklopu kampanje BIRN-a BiH, koja ima za cilj da prati zloupotrebe, nezakonitosti i kršenje ljudskih prava tokom pandemije virusa.

Vaša pomoć da zabilježimo nepravilnosti tokom pandemije virusa Covid-19 nam je važna kako bismo bolje izvještavali o njima. Na društvenim mrežama koristite #BIRNDetektor da nam javite nepravilnosti ili pišite na [email protected].

Azra Husarić Omerović