Članak

“Devedesete.net” – platforma za izučavanje i istraživanje rata

28. Marta 2018.13:10
Udruženja nastavnika historije iz regiona, pod vodstvom evropskih edukatora, pokrenula su novu web stranicu s materijalima koje mogu koristiti svi oni koji žele podučavati teme iz devedesetih godina prošlog stoljeća.

This post is also available in: English

Internet stranica pod nazivom Devedesete.net – u čijem kreiranju su učestvovali historičari iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske i Srbije – rezultat je dvogodišnjeg projekta “Učenje historije koja to još nije” i pruža materijal nastavnicima i istraživačima o tome kako podučavati historiju ratova devedesetih godina na prostoru bivše Jugoslavije.

“Ovo je period koji se pamti na različite i često vrlo suprotstavljene i međusobno isključujuće načine. Dok neki smatraju da upravo zbog toga ovaj period historije još uvijek ne predstavlja prošlost koja bi se trebala izučavati, Asocijacija evropskih edukatora historije EUROCLIO u saradnji s partnerima iz regije pokrenula je projekat koji u fokusu ima pitanje na koji način poučavati o temama ratova na prostoru bivše Jugoslavije”, navodi se na stranici.

Historija ratova vođenih tokom devedesetih godina na prostoru bivše Jugoslavije predstavlja dosta osjetljivo i kontroverzno pitanje u svim zemljama, navode kreatori nove stranice te dodaju su ove teme u nekim zemljama regiona potpuno uvedene u nastavu, a negdje samo djelimično ili nikako.

Aleksandar Todosijević iz Udruženja za društvenu istoriju Srbije Euroclio, koji je radio na kreiranju stranice, kaže da je trenutna situacija u regiji takva da “Hrvati još žive u devedesetim, u Srbiji se pretvaraju kao da se devedesete nisu ni desile, dok je u BiH najveći haos zbog velikog broja nastavnih planova i programa”.

Todosijević pojašnjava da su preporuke na stranici sačinili stručnjaci, prije svega metodičari historije.

“Naša je ideja bila da pokažemo nastavnicima da postoje i materijali van kurikuluma koji mogu da se koriste u predavanju o ratovima devedesetih na moderan i odgovoran način. To su razne baze, literatura, dokumentarni i igrani filmovi, muzejske postavke, memorijali, kao i projekti raznih nevladinih organizacija”, kaže Todosijević i dodaje da su i presude Haškog tribunala među materijalima.

U preporučenim materijalima na stranici Devedesete.net nalaze se i oni za dva filma Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) – “Nedostaješ mi…”, dokumentarac o patnjama i stvarnosti s kojima se suočavaju ljudi što su tokom mirnodopskog i ratnog perioda izgubili članove porodice, te “Nečujni krik”, koji govori o traumama koje još uvijek, dvadeset godina nakon završetka rata u BiH, osjećaju žrtve seksualnog zlostavljanja.

Stručnjaci iz regije i Evrope prepoznali su i ostale materijale dostupne na portalu BIRN-a BiH Detektor.ba kao vrijedne za izučavanje ove tematike.

Prema Todosijeviću, nastavnici će, koristeći ove materijale, djecu učiti pomirenju, a ne stvarati nove konflikte.

“U javnosti se uvijek govori o ‘svojim’ žrtvama, svaka strana smatra da su najviše stradali, i ako bi se predavalo na takav način, kod djece bi se izazvala ljutnja ili bi se razvila neka vrsta mržnje, i to bi bila odlična priprema za nove konflikte i sukobe”, zaključuje Todosijević.

Predavanje o “historiji koja to još nije” mora biti odgovorno, prije svega zbog budućih generacija, dodaje on.

Džana Brkanić


This post is also available in: English