Nedjelja, 12 oktobra 2025.
Prijavite se na sedmični newsletter Detektora
Newsletter
Novinari Detektora svake sedmice pišu newslettere o protekloj i sedmici koja nas očekuje. Donose detalje iz redakcije, iskrene reakcije na priče i kontekst o događajima koji oblikuju našu stvarnost.

This post is also available in: English

Ovako bi, nakon što se posljednja uputa o anonimizaciji sudskih presuda Suda BiH počne primjenjivati, mogla izgledati hipotetička presuda Radovanu Karadžiću, koji je, kao predsjednik i vrhovni komandant vojske i policije Republike Srpske, učestvovao u organizovanom zločinačkom poduhvatu sa Slobodanom Miloševićem i drugima koji su bili na pozicijama šefova vojske i policije Republike Srbije.

Niko ko bude pročitao gornju hipotetičku presudu neće moći dešifrovati gdje se tačno genocid desio i koje institucije su učestvovale u istom, a žrtve će napokon biti izbrisane kako iz historijskog, tako i iz sjećanja javnosti.

Uputa Suda BiH (u daljnjem tekstu Uputa) o “načinu anonimizacije sudskih odluka, audio/video zapisa ročišta i drugog informativnog sadržaja”, koja je izdata 21. marta ove godine, propisuje pravila anonimizacije.

Po toj Uputi (paragraf II), imena i prezimena svih uključenih će biti zamijenjena inicijalima ili inicijalima sa brojevima u slučaju da se radi o više osoba. Nazivi privatnih pravnih subjekata će biti zamijenjeni prvim slovom naziva kompanije, zajedno sa skraćenicom koja označava njihov pravni status (npr. “Klas, društvo s ograničenom odgovornošću” postaje “K d.o.o.”), dok će nazivi javnih institucija biti zamijenjeni generičkim nazivom institucije (npr. “Općina Srebrenica” postaje “Općina S”, dok “Ministarstvo pravde” postaje “Ministarstvo”).

Također, Pravilnik Suda Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu Pravilnik) o “ostvarivanju pristupa informacijama pod kontrolom suda i saradnji sa zajednicom” od 20. marta godine, de facto strogo ograničava pristup informacijama o ročištima online, u video ili audio obliku.

Pravilnik propisuje rokove i postupak za odlučivanje o zahtjevima za pravo pristupa informacijama od strane medija ili zainteresovanih strana. Odluka u gotovo svim slučajevima se donosi od strane suca koji predsjedava ročištem, odnosno od predsjedavajućeg suca u slučaju suđenja od strane sudskih vijeća, na način koji čak i teoretski čini pravilan prijenos informacija javnosti ili strankama nemogućim i nepravovremenim, te stoga rezultira neizravnom cenzurom.

Naprimjer, član 13. (3) Pravilnika omogućuje, u hitnim slučajevima, izdavanje audio i video zapisa dijelova suđenja od samo deset minuta materijala, nakon što je materijal koji je anonimiziran i uređen od strane predmetnog suca, odnosno predsjednika vijeća u slučaju sudskih vijeća.

Čudan primjer

Ipak, važno je napomenuti da anonimizacija nije potpuno nepoznata praksa među državama koje su članice Vijeća Evrope u slučajevima kada je to potrebno i Evropska konvencija o ljudskim pravima i temeljnim slobodama (u daljnjem tekstu: Konvencija), u članu 6(1) prepoznaje da javnost i mediji mogu biti isključeni sa ročišta zbog specifičnih razloga.

Ipak, anonimizacija, kako što je naređena Uputom i Pravilnikom Suda BiH, čini se čudnim primjerom koji je u suprotnosti s praksom Evropskog suda za ljudska prava, posebno uzimajući u obzir da će se primijeniti na suđenja za ratne zločine, “etničko čišćenje” i genocid, kao najteže od svih masovnih zločina.

Ni Direktiva niti Pravilnik ne daju razloge za anonimiziranje koji su u skladu s iznimkama navedenim u članu 6(1). Umjesto toga, kao pravne osnove za Uputu i Pravilnik, Sud navodi član 11(g) Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH 49/09”, sa izmjenama i dopunama), koji reguliše odgovornosti predsjednika Suda i daje ovlasti predsjedniku Suda za rukovođenje radom zaposlenika Suda, citirajući kao dodatak član 1(3) Pravilnika o postupanju Suda, koji propisuje da predsjednik Suda može donijeti određene interne akte kojima se uređuju prava i dužnosti sudaca.

Prema medijskim izvorima, dodatno komplikovanje neodređenog legaliteta izdavanja kako Upute, tako i Pravilnika, djelomično je potaknuto Informacijom Visokog sudskog i tužilačkog vijeća Bosne i Hercegovine (VSTV, kvazipravosudno tijelo koje reguliše rad svih sudova u Bosni i Hercegovini), koja je proslijeđena svim sudovima u BiH.

Informaci

Najčitanije
Saznajte više
Preferiranja videolinka za svjedočenje: za sud efikasnost, za advokate nepravilnost
Nakon još jednog saslušanja svjedoka iz inostranstva putem videopoziva, advokati koji postupaju pred Državnim sudom boje se da ovo ne postane praksa koja ih onemogućava da kvalitetno ispitaju svjedoka i uvjere se u nepostojanje eventualnih uticaja, dok iz Suda tvrde da je to prednost moderne tehnologije i ubrzanja suđenja koja za ratne zločine u Bosni i Hercegovini traju i godinama.
Čelnici policije RS-a u Rusiji sa sankcioniranim zvaničnikom specijaliziranim za suzbijanje opozicije i novinara
Dvojica čelnika entitetske policije sastala su se u Moskvi sa zvaničnikom sankcioniranim zbog proizvoljnih pritvaranja novinara i opozicije u Rusiji. Stručnjaci u ovim vezama, u presudnom trenutku za entitetske vlasti, vide najavu pojačane represije u Republici Srpskoj.
Od Busovače do ukrajinskog ratišta i pogibije u ruskoj vojsci
Zašto žene češće vode antirodne pokrete u BiH?
Šta trebate znati o izborima u Moldaviji i zašto da vas zanimaju