Analiza

Zabrinutost za ulogu RAK-a nakon imenovanja direktora iz medija kažnjavanog zbog izvještavanja o ratnim zločinima

13. Avgusta 2020.10:34
Tokom petogodišnjeg mandata Draška Milinovića na čelu Radio-televizije Republike Srpske (RTRS), ovaj medij je, zbog svog izvještavanja o temama ratnih zločina, najmanje tri puta kažnjen od Regulatorne agencije za komunikacije (RAK), čiji je direktor Milinović postao u julu 2020. godine.

This post is also available in: English (English)


Zgrada RTRS. Izvor: BIRN BiH

Od 2014., kada je Milinović izabran za direktora RTRS-a, do 2019. godine RAK je ovaj medij i Milinovića – kroz 13 rješenja – ukupno kaznio sa više od 260.000 konvertibilnih maraka (KM), od čega se tri kazne odnose na izvještavanje povezano s temama ratnih zločina, pokazuju rješenja Agencije koja je analizirala Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH).

Samo u posljednjoj godini Milinovićevog mandata, RTRS-u su izdata četiri rješenja. Ovaj javni emiter je tokom nekoliko posljednjih godina kažnjavan zbog svojih izvještaja, između ostalog, o stradanju mladih na tuzlanskoj Kapiji, o predsjednici Udruženja “Žena – žrtva rata” Bakiri Hasečić i Muzeju ratnog djetinjstva u Sarajevu.

Ovakve kazne RTRS-u od RAK-a nikako nisu mogle biti preporuka da Milinović bude imenovan za direktora agencije koja nadgleda izvještavanje elektronskih medija, smatraju medijski stručnjaci s kojima je razgovarao BIRN BiH.

Sagovornike o kojima je RTRS izvještavao i zbog čega je kažnjen, zabrinjava kako će Agencija odlučivati u budućnosti u sličnim slučajevima nakon imenovanja Milinovića.

“Sigurno neće moći [objektivno] raditi, ako znamo sve dosad, vijesti koje smo pratili”, kaže Hasečić.

RTRS je u periodu izricanja presude Ratku Mladiću, bivšem komandantu Glavnog štaba Vojske Republike Srpske (VRS) nepravosnažno osuđenom na doživotnu kaznu zatvora za genocid u Srebrenici i druge zločine počinjene u BiH, u Dnevniku 2 izvještavao o Bakiri Hasečić, predsjednici Udruženja “Žena – žrtva rata” iz Višegrada. Novinari i voditelji RTRS-a su izvještavali o reakcijama Hasečić na provokacije dok su žrtve čekale izricanje presude Mladiću.

Kako je rečeno u Dnevniku, Hasečić je “dobro poznata po antisrpskim stavovima i govoru mržnje”, te da je to samo jedan u nizu incidenata u kojima je učestvovala.

Ovoj medijskoj kući je u februaru 2018. godine izrečena drugostepena kazna u iznosu od 5.000 KM zbog priloga emitovanog u novembru 2017. u Dnevniku 2. U rješenju se navodi da emitovani sadržaj, između ostalog, predstavlja “otvoreni poziv na linč Bakire Hasečić, žrtve ratnih zločina u Višegradu”.

“Tendenciozna upotreba ozbiljnih navoda protiv gđe Hasečić od strane voditelja u najavi i novinara u okviru samog priloga, kao i uključene izjave pojedinih sagovornika u prilogu, doveli su do neobjektivnog i jednostranog prikaza obrađene teme, te samim tim i nepravičnog tretmana gđe Hasečić u programu RTRS-a”, navedeno je u obrazloženju RAK-a.

Hasečić za BIRN BiH kaže da je neshvatljivo da osoba koja je rukovodila emiterom koji je kažnjavan od RAK-a bude postavljena na poziciju direktora institucije koja ga je kažnjavala.

“Neshvatljivo je da takav čovjek, takva osoba, dođe na čelo RAK-a. Šta očekujemo sutra ako se isto pojavi u takvoj jednoj televiziji gdje je on bio direktor, kako će reagovati, da li će pravilno postupiti po slovu zakona?”, pita se Hasečić.

Ona ne očekuje objektivan rad Milinovića na čelu RAK-a i ove institucije u budućnosti.

“Mi smo ti koji su se našli na udaru, faktički borci za ljudska prava – jer ja 28 godina, bez razlike što sam žrtva, borim se protiv ratnih zločina i lično smatram da takva osoba ne bi smjela biti na takvoj funkciji RAK-a i da sigurno neće obnašati pravilno svoju dužnost, znajući da su do sada izrečene kazne”, kaže Hasečić.

Nagrada za kazne

Ulaz u zgradu Regulatorne agencije za komunikacije. Izvor: BIRN BiH

Nakon prigovora Jasminka Halilovića, osnivača Muzeja ratnog djetinjstva, u aprilu 2018. godine RTRS je kažnjen sa 5.000 KM zbog priloga u Dnevniku 2 emitovanog 5. februara 2018., u kome se krše pravila koja se odnose na pravičnost i nepristrasnost, odnosno prava na odgovor.

“Sarajevski serijski mirnodopski monopol nad ‘ratnom opkoljenošću’, nad ratnim traumama i strahotama, mitomanija o jedinim žrtvama rata, o ‘golorukim’ braniocima koji su se suprotstavljali do zuba naoružanom, kako rekoše, ‘četničkom agresoru’, dobila je još jednu epizodu – Muzej ratnog djetinjstva! Opet sarajevskog, naravno”, emitovano je u Dnevniku 2.

Kako je navedeno u rješenju, RTRS je odbio zahtjev za objavu dostavljene Haliloviće reakcije.

“Posebnu težinu ima činjenica da se u ovom slučaju radi o javnom servisu, čija je odgovornost spram javnosti daleko veća u odnosu na druge korisnike dozvole, a ovakav način izvještavanja može se smatrati potpunim zanemarivanjem profesionalne odgovornosti, što je rezultiralo kršenjem (…) Kodeksa”, stoji u rješenju RAK-a.

Halilović za BIRN BiH kaže kako smatra neispravnim da se na poziciju direktora RAK-a dolazi po političkoj liniji, te da to samo po sebi ne ulijeva povjerenje.

“Što se tiče tog konkretnog čovjeka, naravno da zvuči čudno da nakon što vodi instituciju koju je RAK kaznio sa 260.000, da vas onda nagrade tako što vas stave na čelo RAK-a, i to je apsurdno”, kaže Halilović.

On navodi da je do sada bio zadovoljan radom RAK-a, ali da je neizvjesno kakve bi odluke Agencija mogla donositi u budućnosti. On je ranije zbog pravovremene kazne Agencije odustao od tužbe protiv RTRS-a.

Kako je rekao, RAK je svojim pravovremenim djelovanjem rasteretio sudstvo, “što je jedna od njegovih uloga, tako da je izuzetno važno da RAK sankcioniše medije za takvo ponašanje”.

“Nadam se da će to raditi u budućnosti”, kaže on.


Jasminko Halilović. Izvor: BIRN BiH

Jedna od kazni, od 12.000 KM, tokom 2019. izrečena je zbog priloga o događajima iz 1995. godine na tuzlanskoj Kapiji, o čemu je BIRN BiH pisao ranije.

Kako je navedeno u izvještaju RAK-a, došlo je do kršenja “pravičnosti i nepristrasnosti”, kao i zaštite privatnosti regulisanih Kodeksom o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim uslugama radija.

Boro Kontić, direktor Mediacentra, za BIRN BiH kaže da su nevolje s RAK-om u tome što je postao “igračka politike” te da iz toga proističu svi problemi ove institucije.

“Kad politika imenuje, onda važe samo pravila koja su politici važna. Tu nema principa ili etike. Posebno nema brige o tome šta javnost misli, odnosno da li taj izbor krši bilo koje pravilo, uključujući zdrav razum”, kaže Kontić.

Bivši novinar i urednik Milinović je između dva angažmana imao funkcije u politici kao savjetnik za odnose s javnošću predsjednika Republike Srpske, šef kabineta predsjednika i šef kabineta predsjednika Vlade Republike Srpske. On za BIRN BiH kaže kako smatra da je RAK ranije bio politiziran i da je zbog toga kažnjavao RTRS.

“U protekle više od četiri godine, jedna politička stranka potpuno je politički preuzela rukovođenje RAK-om, s prioritetnim nalogom i političkim ciljem, te i njima programski sličnih partija, da na razne načine kažnjava Javni servis Republike Srpske, s jasnom namjerom da utiče na uređivačku politiku tog medija, što je protivno svim mogućim propisima i normama koje definišu ovu oblast u zemlji i u svijetu”, kaže Milinović.

Milinović direktno kažnjavan

Novinar i bivši federalni ombudsman za medije Mehmed Halilović smatra da je RAK onemogućen da obavlja svoju misiju i da sve to vodi “srozavanju političke i medijske scene u BiH”, te da se na ovaj način ponovo otvaraju vrata jeziku mržnje i političkoj zloupotrebi medija.

“To je potpuno neprihvatljivo, politika uništavanja i obesmišljavanja državnih institucija i uvreda zdravoj pameti”, kaže Halilović za BIRN BiH.


Mehmed Halilović. Izvor: BIRN BiH

Na osnovu izvještaja, tokom 2014. godine RAK je RTRS-u izdao kaznu u iznosu od 75.000 KM zbog nepostupanja po nalogu Agencije, te je iste godine ovoj televiziji izrečena mjera upozorenja, a iduće godine izrečeno je usmeno upozorenje, dok u je periodu 2016. godine ova medijska kuća bila upozorena čak tri puta i kažnjena kaznom u iznosu od 3.500 KM.

RTRS-u su tokom 2017. godine izrečene kazne u iznosu od 85.000 KM. Te godine RTRS je dobio novčanu kaznu od 45.000 KM, a tadašnjem generalnom direktoru RTRS-a Drašku Milinoviću kao odgovornom licu izrečena je novčana kazna od 15.000 KM.

U 2018. godini ovoj medijskoj kući, usljed kršenja odredbi člana “pravičnost i nepristrasnost”, izrečena je novčana kazna u iznosu od 28.000 KM, zbog mjesečne analize za Dnevnik 2 u periodu juna i jula 2017., te je utvrđeno da je kontinuirano vršeno promoviranje samo jedne strane.

RAK je tokom 2019. godine ovoj medijskoj kući izdato četiri kazne u ukupnom iznosu od 60.000 KM.

Milinović izvještavanje RTRS-a objašnjava različitom percepcijom ratnih događaja.

“Izražavajući poštovanje prema svim žrtvama, moram da napomenem da u Bosni i Hercegovini o svakom događaju, pa tako i o temama koje ste Vi naveli, postoje tri različite percepcije, proizašle iz ratnog sukoba, i na njih svaki konstitutivni narod gleda iz svog ugla. O svim slučajevima koje pominjete ne može se odgovoriti u nekoliko rečenica, kako tražite, jer su advokatski timovi radili godinama, a rade i danas, na spornim predmetima između RAK-a i RTRS-a, a mnogi od tih procesa su trenutno na sudu, te iz tog razloga te procese ne mogu ni komentarisati”, kaže on.

This post is also available in: English (English)