Suđenje

Narcis Džumhur i ostali: Vještak smatra da je rekonstrukcija bila racionalnije rješenje

2. Augusta 2022.13:50
Obnovljeno suđenje bivšem direktoru "Željeznica Federacije" Narcisu Džumhuru i drugima optuženim za zloupotrebe položaja i sklapanja štetnih ugovora, nastavljeno je preslušavanjem snimka iznošenja nalaza i mišljenja vještaka ekonomsko-finansijske struke.


Kantonalni sud u Sarajevu. Foto: BIRN BiH

U nastavku suđenja pred Kantonalnim sudom u Sarajevu, reprodukovano je iznošenje nalaza vještaka Envera Šoškića od 24. aprila 2019. godine. Šoškić, koji je obavio vještačenje na prijedlog Odbrana prvo i drugooptuženog, govorio je o poslovanju i planovima investicijama “Željeznica Federacije” u periodu od 2008. do 2010. godine.

On je kazao da je 2008. bio raspisan međunarodni tender za popravku i modernizaciju četiri lokomotive i da su se javile tri firme, od kojih je komisija, kao najpovoljniju, izabrala Tvornicu željeznih vozila (TŽV) “Gredelj” Sarajevo, koja je nastupila u konzorciju sa TŽV “Gredelj” Zagreb.

Kako je naveo, sve tri firme su ponudile sličnu cijenu za poslove od oko 11 miliona konvertibilnih maraka (KM).

“Uslovi plaćanja se dobro razlikuju. Treći predlagač je najbolji, sa najdužom garancijom”, kazao je Šoškić.

On je rekao da je Uprava “Željeznica” na osnovu prijedloga komisije, na čijem čelu je bio Zufer Vlajčić, dodijelila ugovor “Gredelju”. Vještak je naveo da je Uprava u februaru 2009. donijela odluku o priznavanju troškova nepredviđenih radova u iznosu od oko pola miliona KM.

Prema njegovim riječima, u praksi dolazi do prekoračenja planiranih troškova zbog turbulentnih uslova na tržištu, kao i činjenice da se prilikom radova ustanovi šta sve nedostaje.

“Zbog toga je zakonodavac predvidio 15 posto o kojima odlučuje Uprava”, rekao je Šoškić.

On je napomenuo da je 2008. bila godina globalne ekonomske krize, a stanje na tržištu je ilustrovao skokom cijena čelika s 586 dolara u 2005., kada je rađena studija u vezi s investicijama, na 907 dolara u 2008. godini.

Govoreći o ekonomskoj opravdanosti investicije, vještak je ocijenio da je rekonstrukcija i modernizacija lokomotiva bila povoljnije i racionalnije rješenje od nabavke novih, za šta nisu ni imali sredstava.

Šoškić smatra da se ne može ustanoviti namjera da se nanese šteta u postupku, s obzirom da je proveden otvoreni postupak i da je izabran najpovoljniji ponuđač. Napomenuo je da ne ulazi u pravne procedure.

S Džumhurom su optuženi Sejo Ramić, Smajo Salketić, Ninoslav Lučić, Svetlana Mujkanović, Zufer Vlajčić i Nasir Silajdžić, kao i pravno lice “TŽV Gredelj”. Na teret im je stavljeno da su od 2008. do 2010. godine zloupotrijebili službeni položaj, krivotvorili službenu dokumentaciju i sačinjavali štetne ugovore za modernizaciju, popravku i nepredviđene radove na lokomotivama u vlasništvu javnog preduzeća “Željeznice Federacije”, pri čemu su oštetili ovo preduzeće za više od 4,5 miliona maraka.

Suđenje im je obnovljeno nakon što je Vrhovni sud Federacije ukinuo presudu iz decembra 2020. kojom su Džumhur, Ramić i Silajdžić bili osuđeni na po godinu zatvora, Mujkanović i Vlajčić na uslovne kazne, dok su Salketić i Lučić oslobođeni. Tom presudom je Firma “TŽV Gredelj” bila kažnjena sa 2,5 miliona maraka, a od Silajdžića je oduzeta protivpravno stečena imovinska korist.

Preslušavanje snimaka nastavlja se 13. septembra.

Marija Taušan