Članak

Zaduženja ne koče nabavku skupih automobila

8. Juna 2016.11:38
Uprkos činjenici da Bosna i Hercegovina i njeni entiteti imaju zaduženja od više milijardi, Državno predsjedništvo je ove godine izdvojilo skoro 200.000 KM za nabavku luksuznog službenog automobila.

Tender još nije raspisan, a namijenjen je za potrebe člana Predsjedništva BiH iz Republike Srpske Mladena Ivanića. Nabavka je procijenjena na 195.000 KM s porezom na dodatnu vrijednost (PDV), a koliko će u konačnici koštati bit će poznato nakon kupovine.

Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) je pokušala stupiti u kontakt s Ivanićem preko njegove savjetnica za medije, ali u zakonskom roku nismo dobili odgovor da li je postojala mogućnost kupovine jeftinijeg automobila.

U međuvremenu, Predsjedništvo BiH privodi kraju nabavku dva vozila vrijednosti oko 110.000 KM bez PDV-a. Iz Predsjedništva BiH pojašnjavaju da se vozila koja koriste članovi mijenjaju nakon što pređu 100.000 kilometara, a dok se ostala vozila mijenjaju nakon pređenih 250.000 kilometara.

Ekonomski eksperti tvrde da BiH ima ogromna zaduženja kod Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) i banaka, koja se troše na popunjavanje rupa u budžetu zbog velikih troškova administracije.

Istovremeno, BIRN BiH je pregledao vrijednosti automobila koje su institucije kupovale u posljednju godinu i po, i utvrdio da su samo ministarstva Vijeća ministara BiH u tom periodu potrošila blizu 900.000 KM za 16 automobila.Pri kupovini automobila, Pravilnikom je regulisano da ministri državnog nivoa mogu dobiti novo vozilo više srednje klase vrijednosti do 100.000 KM s PDV-om, a zamjenici i sekretari automobil srednje klase upola manje cijene. Nabavke u proteklih godinu i po su uglavnom bile za cijenu koja graniči sa maksimalnom vrijednošću dozvoljenom Pravilnikom.

Jeftinija privatna vozila

Od septembra prošle godine za tri člana Predsjedništva BiH je ukinut limit nabavke automobila do 130.000 KM s PDV-om. Prije kupovine Audija A8 od 200.000 KM za Dragana Čovića, Predsjedništvo je izuzeto iz Pravilnika o uslovima nabavke i načinu korištenja vozila u institucijama BiH, koji se primjenjuje od početka 2015. godine.

Iz imovinskih kartona koje je objavio Centar za istraživačko novinarstvo, vidljivo je da privatni automobili političara ne koštaju kao službeni. U imovinskom kartonu iz 2014. godine Čović nije ispunio rubriku koja se odnosi na vozila. Četiri godine ranije napisao je da je vlasnik Toyote vrijedne 100.000 KM, duplo manje od vozila koje je nabavio službeno.

Mervan Miraščija, koordinator Fonda za otvoreno društvo BiH, nevladine organizacije koja prati postupke javnih nabavki, ne smatra da će skupocjena vozila olakšati posao članovima Predsjedništva BiH.

“Siguran sam da građanima konkretna nabavka neće poboljšati životne uslove, niti ih približiti standardima Evropske unije”, kaže Miraščija.

Za razliku od Predsjedništva BiH, koje se izuzelo iz Pravilnika o uslovima nabavke i načinu korištenja vozila u institucijama BiH, ministri na državnom nivou – koji imaju limit od 100.000 KM pri kupovini novog automobila – pridržavaju se pravila, ali traže vozila čija vrijednost graniči s maksimalnom.

Ministar finansija Vjekoslav Bevanda i Mirko Šarović, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, prihvatili su prijedlog komisije za kupovinu dva Audija A6 za ukupno 198.699 KM s PDV-om, što je iznos samo oko 1.300 KM manji od dozvoljenog.

Audi

Cijena Audija predviđenog za Bevandu iznosi 99.999 KM, a nešto manja je za Šarovića.

Iz ministarstva kojim rukovodi Šarović kazali su BIRN-u BiH da je ranije predviđeno vozilo za ministra prodano zbog dotrajalosti. Upitani za razloge zbog kojih su potrebni automobili takve cijene i zašto nisu kupljeni jeftiniji, iz oba ministarstva dali su isto obrazloženje – postupilo se u skladu s Pravilnikom.

Šarović je u prošlogodišnjem imovinskom kartonu prijavio da je vlasnik Mercedesa ML proizvedenog 2008. godine, ali nije naveo njegovu vrijednost. U kartonu iz 2014. godine Bevanda je napisao da nije vlasnik vozila, pojasnivši da je njegova supruga vlasnica Fiata od 12.000 KM.

Prošlog mjeseca ministar Bevanda se sastao s delegacijom MMF-a radi dogovora za novo kreditno zaduženje. Kako je saopćeno iz njegovog ureda, Bevanda je informisao MMF da je Izvještaj o izvršenju budžeta institucija BiH za 2015. godinu pokazao da su “mjere štednje iz prethodnih godina dale efekta u smanjenju javne potrošnje”.

U istom periodu, Vijeće ministara je usvojilo Izvještaj o izvršenju budžeta institucija za 2015. godinu. Saopćeno je da su troškovi smanjeni za 23 miliona maraka u odnosu na prethodnu godinu, kao i da se nastavlja primjena ranijih odluka o smanjenju osnovica za plaću, troškova za topli obrok, regres i odvojeni život. Nakon toga je dogovoren novi kreditni trogodišnji aranžman s MMF-om u iznosu višem od milijardu KM.

Ekonomska analitičarka Svetlana Cenić kaže da novac MMF-a služi za budžetsku potrošnju.

“Ovo nije jedini kredit. Nedavno je napravljen još jedan sporazum sa Svjetskom bankom o još jednom kreditu. I bit će tih kredita još… Znači, nismo mi stali na 550 miliona eura”, kaže ona.

Precijenili poslove

Vlada Republike Srpske također je nastojala u posljednjih nekoliko godina smanjiti budžetsku potrošnju smanjenjem plata, dnevnica, prava korištenja mobitela i slično. U 2013. godini donijeli su odluku da nabavka službenih vozila za Vladu ne smije prelaziti cijenu od 60.000 KM. Ali, poslije svega nekoliko mjeseci, od toga se odustalo i odlučeno je da predsjednik Vlade i ministri mogu kupiti automobil neograničene cijene.

U izvještaju Glavne službe za reviziju javnog sektora Republike Srpske o ekonomičnosti i efikasnosti službenih automobila se navodi da su pojedine institucije nabavljale “vozila srednje klase i snage motora, bez pretjerivanja u luksuzu u pogledu opreme vozila”, ali su zabilježene i nabavke vozila visoke klase, velike snage motora, sa dodatnim paketima opreme plaćane preko 100.000 KM.

“Osim razlike u cijeni, naknadni troškovi upotrebe ovih vozila bili su znatno veći zbog veće potrošnje goriva i viših troškova održavanja”, konstatovali su revizori.

Petar Đokić, ministar industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske, našao je mjesta u budžetu za Audija A6 koji košta skoro 130.000 KM s PDV-om, a koji je kupljen početkom ove godine. Raniji Audi nabavljen prije šest godina, kako kažu iz Ministarstva, imao je težu havariju motora i ne koristi se više mjeseci.

“Popravka postojećeg kvara iziskivala bi značajna finansijska sredstva, iz kog razloga dalje ulaganje u pomenuto vozilo nije svrsishodno ni ekonomično”, pojašnjavaju razloge kupovine novog automobila.

Napominju da trenutni broj službenih vozila kojima raspolaže Ministarstvo nije dovoljan za rad. Nisu obrazložili zbog čega je odlučeno da se kupi automobil vrijednosti blizu 130.000 KM, pojasnivši da su dobili saglasnost Vlade.

Revizori u Republici Srpskoj kažu da se nabavka službenih automobila takvih vrijednosti ne može opravdati poslovnim potrebama.

Svetlana Cenić ističe da entiteti imaju velike dugove samo kod komercijalnih banaka.

“Potraživanje komercijalnih banaka od entiteta iznosi po milijardu KM”, kaže ona.

Krajem prošle godine, Parlamentarna skupština je nabavila Audi A6 kojim trenutno upravlja Josip Bešlić vozeći Borjanu Krišto, drugu zamjenicu predsjedavajućeg Predstavničkog doma.

Iz Parlamentarne skupštine kažu da taj automobil – kupljen prije otprilike pola godine za oko 112.000 KM s PDV-om – “u velikoj mjeri olakšava svakodnevne poslove osobe koja ga koristi”. Pojašnjavaju da su karakteristike tenderske dokumentacije utjecale na to da se nije mogao nabaviti jeftiniji automobil i da se radi o najpovoljnijoj ponudi.

Prema imovinskim kartonima iz 2014. godine, Đokić i sin vlasnici su automobila vrijednog 30.000 KM, dok Krišto nije navela vrijednost privatnog Tiguana.

Analitičarka Cenić zaključuje da nabavke skupih automobila ne poboljšavaju uslove života stanovništvu koje ih finansira.

“Građani dobivaju najgori mogući servis za ogromne pare koje izdvajaju za javnu administraciju”, tvrdi Cenić.

Amer Jahić