Proizvoljne opaske revizora ili osnovane primjedbe
Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH (FBiH) utvrdio je da je AKAZ prošle godine zaposlio tri radnika bez javnog konkursa. Vlada FBiH, prema revizorima, kontinuirano je donosila zaključke da se obustavlja procedura prijema u radni odnos koji nije putem javnog konkursa i transparentan, i zbog toga nisu dali potvrdu o zapošljavanju u AKAZ-u.
Ahmed Novo, direktor AKAZ-a, kaže da su sva tri mjesta bila sistematizovana i da je zaposlio pravnika, ekonomistu i stručnjaka za standardizaciju da bi mogli ispuniti zakonske obaveze Agencije.
Javni konkurs, kako pojašnjava Novo, samo je jedna mogućnost, ali ne jedina niti obavezna.
“Prijem u radni odnos je u skladu s internim aktima Agencije, kao i Zakonom o radu, koji ne propisuje obavezu provođenja javnog konkursa”, kaže Novo u izjavi za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH), dodajući da se AKAZ samo djelomično “finansira iz budžeta”.
Na upit kako je moguće zapošljavanje kada je na snazi moratorij na nova zapošljavanja u FBiH, Novo odgovara da “moratorij nije kontinuiran, jer se uvijek ostavi prostor za posebne potrebe budući da se mi samo djelomično finansiramo iz budžeta” te napominje da je moratorij “zaključak Vlade, koji nije obavezujući za sredstva koje ne primamo iz budžeta”.
Revizori su također naveli da AKAZ prošle godine nije finansijskim planom predvidio kapitalne izdatke, odnosno nabavku auta vrijednog preko 30.000 maraka, što je zakonska obaveza.
Novo kaže da je do nabavke vozila “Toyota Corolla” došlo zato što je AKAZ od Vlade FBiH dobio isplatu dugovanja iz prethodnih godina, te su odlučili kupiti automobil koji “omogućava uštede u transportnim troškovima jer je to jedini službeni automobil Agencije”.
“Budući da su naknadno uplaćene neizmirene tranše, što nikada nije bio slučaj, jer su AKAZ-u redovno kasnile uplate i po nekoliko godina, nabavku smo realizirali 2016. godine”, kaže Novo.
Opaska revizora da “iako su povećani prihodi, rashodi i broj zaposlenih, u Agenciji nije vršena izmjena i dopuna finansijskog plana”, prema Novi, predstavlja “omašku revizora koja proizlazi iz pogrešnog svrstavanja Agencije u budžetske korisnike”.
AKAZ je agencija za poboljšanje kvaliteta i sigurnosti zdravstvenih usluga, koja je zadužena za akreditaciju svih zdravstvenih ustanova, a direktor Novo pojašnjava da je automobil potreban radi putovanja po FBiH.
Revizori su iznijeli primjedbe i na način na koji AKAZ vodi evidenciju o vanjskim ekspertima koji vrše provjere u zdravstvenim ustanovama.
“Definisano je da se angažovanje eksperata prati da bi se osigurao njihov redovan angažman, što će pomoći održanju njihovih sposobnosti, te da bi se izbjeglo da se pojedini ocjenjivači angažuju prečesto. Međutim, provedenom revizijom konstatovali smo da AKAZ ne vodi adekvatnu evidenciju o angažovanju vanjskih ocjenjivača”, stoji u revizorskom izvještaju.
Međutim, direktor Novo tvrdi da AKAZ ima jasnu evidenciju.
“AKAZ vodi evidenciju o angažovanju vanjskih ocjenjivača i revizorskom timu je predložen ovjeren i objavljen registar ovih ocjenjivača, kao i prateća dokumentacija o njihovom angažovanju. S obzirom na to, ne možemo objasniti razloge za ovu konstataciju u izvještaju tima za reviziju”, kaže Novo.
Na pitanje da li se vodi računa da neki eksperti ne budu prečesto zaposleni, Novo odgovara da se o tome brine, ali da “iskusnije kolege svakako imaju više posla od novih”.
U prošloj godini, revizija je prigovorila i na isplate dodataka na platu, istaknuvši da je “neosnovano isplaćeno na ime dodatka na naučni stepen 6.743 maraka, a na ime položajnog dodatka direktoru 4.393 maraka”.
Novo tvrdi da su dodaci isplaćivani na osnovu internih pravilnika, kao i ostalim zaposlenicima Agencije koji ispunjavaju propisane uvjete, te da je “cjeloživotno educiranje” poželjno u cilju obavljanja visokospecijaliziranih poslova iz domena Agencije.
“Želim reći i da, usljed racionalizacije troškova, odnosno nedovoljnih finansijskih sredstava i malog broja uposlenih, AKAZ nema niti jednog šefa sektora niti pomoćnika direktora, što donosi veću uštedu”, dodaje Novo.
Revizori su prigovorili i na činjenicu da je Novi isplaćeno 2.400 maraka za “specijalistički staž iz socijalne medicine, organizacije i ekonomike zdravstva”, naglasivši da AKAZ nema “interni akt za troškove stručnog usavršavanja”.
Direktor Novo na ovo odgovara da je od Upravnog odbora dobio Rješenje za stručno usavršavanje u skladu s Pravilnikom o radu i Zakonom o radu.
Općenito gledajući, Novo je zadovoljan pozitivnim finansijskim izvještajem jer je riječ o prvoj sprovedenoj reviziji iako je AKAZ osnovan 2005. godine.