Utorak, 29 jula 2025.
Prijavite se na sedmični newsletter Detektora
Newsletter
Novinari Detektora svake sedmice pišu newslettere o protekloj i sedmici koja nas očekuje. Donose detalje iz redakcije, iskrene reakcije na priče i kontekst o događajima koji oblikuju našu stvarnost.

This post is also available in: English

U razgovoru za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) Đikić kaže da je knjigu “Beara” odlučio uraditi kako bi pokušao utvrditi motive ljudi koji su u julu 1995. godine “naredili i izvršili genocid” u kojem je ubijeno preko 7.000 Bošnjaka.

“U knjizi nema doslovno ničeg fikcionalnog, izmaštanog ili izmišljenog… Ova knjiga je potraga za odgovorima jer mi se čini da odgovor nije jednodimenzionalan i jednostavan. Ono što znam jeste da je Beara odabrao zlo, a mnogi su elementi utjecali na takav njegov izbor – fascinacija Ratkom Mladićem i osjećaj odgovornosti prema njemu, kao i nacionalističko dokazivanje i mržnja”, objašnjava Đikić.

Na pitanje zašto je – od svih ljudi koji su učestvovali u zločinima – odlučio Bearu staviti u središte romana, Đikić odgovara da je htio istražiti motive “glavnog tehnologa genocida”.

“Meni je tokom pisanja romana bilo i mučno, teško, tužno i uznemirujuće, smjenjivale su se emocije, od bijesa do sažaljenja. Razumijem da je mnogima neprihvatljivo da se o onima koji su izvršili srebrenički genocid govori kao o ljudima, a ne isključivo kao o monstrumima, da se pripovijeda o njihovim porodičnim prilikama, slabostima i vrlinama. Razumijem takav stav, ali istina je da su Beara i svi ostali sudionici genocida u Srebrenici bili – ljudi, a ne jednodimenzionalna čudovišta”, tvrdi Đikić.

Prema njegovim riječima, Srebrenica je “najvažnija tema našeg doba”, zbog čega je imao potrebu da o tome napiše knjigu.

Specifičnost romana “Beara”, kako kaže Đikić, jeste što se veći naglasak stavlja na zločince i tehniku izvršenja zločina umjesto na žrtve ili na međunarodnu zajednicu, koja je, kako dodaje, pogrešnim potezima omogućila srebrenički genocid.

“Srebrenica je, po mom uvjerenju i shvaćanju svijeta i života, najvažnija tema našeg doba, naročito za nas koji živimo ovdje. Kakav god bio društveni i politički kontekst, genocid nad Bošnjacima dovijeka će stršiti nad ovim prostorom kao opomena što su obični ljudi spremni učiniti kad se za to stvore odgovarajuće političke, ideološke i društvene okolnosti”, kaže Đikić.

Tvrdi da je radio na knjizi skoro deceniju, a da je najveći dio materijala pronašao u arhivima Haškog tribunala. Ostatak dokumenata pronašao je u knjigama, novinskim člancima, kao i razgovorima s ljudima koji su poznavali Bearu prije rata. Sam Beara i članovi njegove porodice u Beogradu, ipak nisu željeli razgovarati s Đikićem.

Đikić kaže da se prema Beari nikada nije postavljao kao sudija, niti je pisao roman da bi presuđivao ili pronalazio opravdanja za genocid. Pisanje knjige o Srebrenici, tvrdi, za njega je bilo način suočenja s genocidom.

“Možda i zato što je za fikcionaliziranje potrebna katarza, a to se nije dogodilo kad je riječ o srebreničkom genocidu, a nisam se usudio ‘kalemiti’ izmišljenu katarzu u jednoj tako osjetljivoj i velikoj temi”, tvrdi Đikić.

Istražujući genocid u Srebrenici, kaže Đikić, posebno ga je porazilo kada je shvatio da među počiniocima “nije bilo nikakvog otpora u namjeri da ubiju sve zarobljene Bošnjake” i da skoro niko nije odbio sudjelovati u samom ubijanju.

“Druga stvar je pitanje pristupa prošlosti, ali i sadašnjosti, te negiranju genocida, koji je pogrešan i infantilan. Neće činjenice nestati ako vi stavite ruku preko očiju da ih ne vidite. Političke i intelektualne elite trebale su dosad naučiti da je poricanje ili relativiziranje genocida i zločina proizvodnja dugoročne nesreće, ponajprije vlastitom narodu, i produžavanje života u mržnji”, zaključuje Đikić.

Bivši načelnik bezbjednosti Glavnog štaba Vojske Republike Srpske (VRS) Ljubiša Beara preminuo je u zatvoru u Berlinu u februaru ove godine. Tamo se nalazio na izdržavanju doživotne zatvorske kazne na koju ga je osudio Haški tribunal.

Đikić je rođen u Bosni i Hercegovini, a novinarstvom se počeo baviti 1994. u “Slobodnoj Dalmaciji”. U tjedniku “Feral Tribune” je bio novinar i urednik od 1997. do gašenja lista 2008. godine. Bio je  glavni urednik riječkog “Novog lista”, a od 2010. je glavni urednik tjednika “Novosti” iz Zagreba.

Objavio je romane “Cirkus Columbia” i “Sanjao sam slonove”. “Cirkus Columbia” dobio je nagradu “Meša Selimović” za najbolji roman objavljen u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Crnoj Gori.

Najčitanije
Saznajte više
Intervju – Francesca Albanese: Svi samo gledaju kako se u Gazi ponavlja ‘nikad više’ iz Srebrenice
Kako je moguće da se u Gazi ponavlja ono za što se nakon Srebrenice govorilo “nikad više” i da svi samo gledaju, kaže u intervjuu za Detektor specijalna izvjestiteljica Ujedinjenih nacija (UN) za stanje ljudskih prava na okupiranim teritorijama Palestine, Francesca Albanese, samo nekoliko dana nakon što su je SAD stavile na listu sankcija zbog njenih oštrih izjava o zločinima izraelske vojske nad Palestincima. Albanese je održala govor u Sarajevu, gdje se prisjetila svojih prvih susreta s informacijama o genocidu u Srebrenici.
Abubacarr M. Tambadou, sekretar Međunarodnog rezidualnog mehanizma za krivične sudove. Foto: Detektor
Intervju – Abubacarr M. Tambadou: Svjedoci genocida se brinu za sigurnost, ali ih mi nećemo napustiti
Za žrtve je bolno i obeshrabrujuće poricanje zločina nad njima i članovima njihovih porodica, jer ih to ponovo viktimizira, što otežava prelazak iz prošlosti u bolju budućnost, kaže u intervjuu za Detektor sekretar Međunarodnog rezidualnog mehanizma za krivične sudove (MMKS) Abubacarr M. Tambadou.