U početnom obraćanju, ambasadorica Narodne Republike Kine Li Fan rekla je kako su “Kina i Evropska unija partneri, a ne rivali” te kako živimo u multipolarnom svijetu, a ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto se podsjetio na pozitivnu ulogu Kine tokom prijema BiH u Ujedinjene nacije 1992. godine.
“To kao mala zemlja nikada nećemo zaboraviti – Kina je veliki prijatelj Bosni i Hercegovini, a mi ćemo učiniti sve da se dobri odnosi još više prodube”, kazao je Forto.
Kina je 23. maja 2024. godine glasala protiv usvajanja Rezolucije o Srebrenici na Generalnoj skupštini Ujedinjenih nacija, a nedavno je za trenutnu političku krizu u Bosni i Hercegovini, nakon presude i potjernice za Miloradom Dodikom te Nenadom Stevandićem i Radovanom Viškovićem, okrivila visokog predstavnika Christiana Schmidta.
Edin Dilberović, sekretar Ministarstva vanjskih poslova BiH, tokom svog izlaganja je rekao kako između BiH i Kine postoji iskren i konstruktivan odnos.
“Mi smo čvrsto posvećeni politici ‘Jedne Kine’, a poštovanje je temelj napretka odnosa naših zemalja”, kazao je Dilberović.
Na panelu posvećenom ekonomskim odnosima dvije zemlje, predstavnici kineske državne kompanije China Energy pozitivno su predstavili nekoliko većih projekata. Među njima i gradnju autoputa Banja Luka – Prijedor i gradnju sarajevske tramvajske pruge.
“Autoput Banja Luka – Prijedor je prvi tip ovakve kineske investicije u Evropi, a gradnja tramvajske pruge u Sarajevu je također prvi takav projekat u Evropi koji radi kineska kompanija”, rečeno je ispred kompanije China Energy dodajući u portfolio i autoput Vukosavlje – Brčko te koristeći u više navrata termin “investicija”.
Ugovor za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor je s firmom SDHS-CSI BH potisan još 2018. godine, a gradnja je započinjana nekoliko puta bez većih znakova napretka. Sam potpisani ugovor je dugo godina bio tajna i nedostupan javnosti, da bi nakon sudske presude po tužbi Transparency Internationala u BiH objavljen bez dijela posvećenog finansijama. Građani Republike Srpske tako i dalje ne znaju tačnu cijenu projekta autoputa kojim bi Kina upravljala prvih 30 godina, iako je prvobitna informacija govorila o iznosu od oko 600 miliona konvertibilnih maraka.
Također, stručnjaci su preispitivali odluku same gradnje bez obzira na visoku cijenu, jer se koncesija ne bi isplatila s obzirom na nisku frekventnost vozila.
Ista kompanija je dobila posao rekonstrukcije sarajevske tramvajske pruge te ni taj 40 miliona konvertibilnih maraka vrijedan ugovor još uvijek, četiri godine nakon potpisivanja, nije dostupan javnosti. Također, CREC 10, partnerska firma SDHS-a koja je pomagala u gradnji, ranije je imala incidente na gradilištima, uključujući i rušenje mosta koji je gradila. Iako je Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo obećalo provjeriti navode Detektora, to se nikada nije desilo.
Za autoput Vukosavlje – Brčko, o kojem je Detektor također pisao, ni tri godine nakon potpisivanja ugovora i polaganja kamena temeljca nije pronađen novac. Dio novca planiran je kreditom kineske državne banke, a procjena vrijednosti 33 kilometra duge dionice je veća od 700 miliona konvertibilnih maraka.
Predstavnici kompanije PowerChina, koja stoji iza projekta “Ivovik”, također su učestvovali na konferenciji, ali nakon završetka panela nije data prilika za postavljanja novinarskih pitanja.
Gradnja je ponosno najavljena kao prvo energetsko ulaganje kineskih koncesionara u Bosni i Hercegovini, ali se mještani Livna žale da je njihovo vlasništvo na brdu Ivovik uzurpirano i iskorišteno upravo za gradnju vjetroparka.