Danas vlasti Republike Srpske i “Autoputevi Republike Srpske” ne žele govoriti o ovom autoputu čija gradnja nikada nije ni počela.
Odbijaju objasniti zašto su se u julu 2024. godine nedaleko od Modriče, na trasi budućeg autoputa, pojavile mašine koje su raskrčile nekoliko stotina metara trase, posebno jer sam direktor “Autoputeva RS-a” tvrdi kako ugovor s kineskom “Exim” bankom još nije potpisan.
Odgovarajući na pitanje novinara Detektora o finansiranju autoputa, nakon što je poslovni portal Capital otkrio da kredit još uvijek nije odobren, direktor “Autoputeva” Nedeljko Ćorić nije mogao reći kada će gradnja zaista početi.
“Ne možemo govoriti o datumima kada nemamo datum sa suprotne strane. Mi samo možemo reći kada će to biti kada dobijemo potvrdu od kineske banke, da je banka odobrila finansiranje i kada oni u skladu sa svojim procedurama zakažu potpisivanje”, kazao je Ćorić na konferenciji za medije nakon koje je prestao odgovarati na zahtjeve novinara Detektora za intervju.
Predsjednik Vlade Republike Srpske Radovan Višković ranije se hvalio postignutim dogovorom s kineskim partnerima.
“Ugovor obuhvata sve radnje, od projektovanja do same izgradnje i mi ćemo već u narednih par dana ili tačnije, možemo vas sada obavijestiti da ćemo 31. augusta i zvanično se pojaviti na otvaranju početka izgradnje ovog dijela autoputa za kojeg smo danas potpisali ugovor”, rekao je on.
Na svečanom polaganju kamena temeljca bili su i čelnici općina kroz koje bi autoput trebao proći. Među njima načelnici općina Modriča i Šamac, Jovica Radulović i Đorđe Milićević.
Oni kažu da od entitetskih vlasti ne dobijaju informacije o projektu i da većinu saznaju iz medija.
“Prisustvovao sam te 2022. godine jednom pompeznom otvaranju duboko vjerujući da će bar nešto krenuti od onoga što je rečeno i rađeno. Po svim izjavama predstavnika kineskih kompanija i Vlade Republike Srpske, bilo je pitanje mjeseca kada će se krenuti u aktivnosti”, kaže Milićević i dodaje da u 2024. godini nema ni obezbijeđenog finansiranja.
Za dvojicu načelnika, ceremonija potpisivanja ugovora koji nikada nisu vidjeli te ceremonija polaganja kamena temeljca u augustu 2022. godine bili su samo dio predizborne kampanje. Tako doživljavaju i pojavu bagera kod Modriče prije nekoliko sedmica.
“Moramo znati kontekst tog augusta prije dvije godine – radilo se o predizbornoj kampanji, radilo se o opštim izborima koji su bili ključni za ovaj režim i slobodno mogu da kažem da je to nešto na čemu su oni gradili kampanju 2022. godine”, govori Radulović za TV Justice.
Firma koja gradi autoput Modriča – Brčko nije odgovorila na zahtjev Detektora za razgovor.
Cijeli dogovor od početka prati nedostatak transparentnosti, poput sličnih velikih poslova koje vlasti Republike Srpske dodjeljuju kineskim kompanijama, kaže Srđan Traljić iz Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini.
Gdje su nailazili na dobar sistem, kineski investitori su se prilagođavali i poslovali pod tim uslovima, dodaje on.
“Ono što je specifično za zemlje kao što je naša i kao što su druge zemlje u tranziciji koje imaju vlast koja je poprilično autoritarna jeste da u takvim sistemima oni nisu postavljali neke posebne uslove niti su brinuli da li mogu vraćati te kredite”, kaže Traljić.
Jedan od razloga zašto Republika Srpska još uvijek čeka odobrenje kineskog kredita, profesor međunarodnih odnosa na Sarajevo School of Science and Technology Adnan Huskić vidi u Dodiku, koji je sve projekte učinio skupljim.
“U konačnici vidite da je politika Dodika Republiku Srpsku učinila neatraktivnom za bilo kakvu vrstu vođenja posla, ukoliko se ne radi o jednom klasičnom mešetarenju, dakle o projektu koji nije ni zamišljen da bude realizovan”, smatra on.