Vlada Federacije nabavlja vozila ukupne vrijednosti od oko milion i po maraka
Službeni automobil, ilustracija. Foto: BIRN BiH
Prema tenderskoj dokumentaciji koja je objavljena na Portalu javnih nabavki, Služba za zajedničke poslove nabavlja 20 automobila, od kojih dva automobila više srednje klase procijenjene vrijednosti do 150.000 maraka, te dva automobila do 120.000 maraka, dok Slobodan Golubović, urednik portala PratimoTendere.ba, kaže da su kritike opravdane ukoliko troškovi nabavke automobila prevazilaze potrebe, te bi trebalo provjeriti da li su potrebna vozila te vrijednosti.
Za automobile srednje klase planirana su sredstva do 90.000, dok je za sedam automobila niže srednje klase planirano izdvajanje sredstava u iznosu od 50.000 maraka.
Vlada Federacije je 8. aprila donijela odluku o odobravanju nabavke službenih putničkih automobila i teretnog vozila za zajedničke poslove organa i entitetskih tijela.
Tom odlukom je prvo vozilo visoke klase predviđeno za Ured predsjednice Federacije Lidije Bradare, dok je drugo vozilo namijenjeno premijeru Nerminu Nikšiću. Oba vozila će koštati do 150.000 maraka.
Prema tehničkim specifikacijama, prvo vozilo više srednje klase iz tendera treba biti novo, crne metalik boje s kožnim sjedalima. Drugo vozilo je, prema specifikacijama, crna limuzina proizvedena 2024. godine. Procijenjena vrijednost ova dva automobila iznosi 128.000 maraka.
Predsjednica Federacije Bradara i federalni premijer Nikšić nisu se javili na telefonski poziv Detektora.
Iz Službe za zajedničke poslove za Detektor pojašnjavaju da su sredstva potrebna za nabavku vozila osigurana budžetom Federacije za 2024. godinu.
“Služba za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH raspolaže sa 16 putničkih vozila, prosječne starosti deset godina, i četiri teretna vozila, prosječne starosti 19 godina. Posljednja vozila za potrebe Službe za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH su nabavljena 2019. godine”, navode u svom pisanom odgovoru.
Ovim tenderom, dva vozila srednje klase do 120.000 maraka nabavljaju se zamjeniku premijera i ministru razvoja, poduzetništva i obrta Vojinu Mijatoviću te zamjeniku premijera i federalnom ministru finansija Toniju Kraljeviću.
Automobili srednje klase do 90.000 nabavljaju se Ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Ministarstvu unutrašnjih poslova, Ministarstvu trgovine, Federalnom tužilaštvu, Ministarstvu raseljenih osoba i izbjeglica, Ministarstvu prostornog uređenja te Ministarstvu pravde.
Amir Hasičević, federalni ministar trgovine, u razgovoru za Detektor navodi kako je prilikom dolaska u ministarstvo zatekao dva vozila, od kojih je jedno prešlo više od 500.000 kilometara, a drugo od 200.000 do 250.000 kilometara. Prema njegovom mišljenju, kritika ove nabavke službenih automobila je neopravdana.
“Ja se slažem da je potrebno kompletnu reorganizaciju državne uprave napraviti i slažem se da ima neopravdanih nabavki i zloupotrebe u korištenjima i svega, ali opet moramo imati na umu jednu stvar, danas bez auta nema vas, vi ne možete obavljati svoj posao. Naravno, tu treba postavljati jasne i rigorozne kriterije”, kaže Hasičević.
Navodi da je vozilo od 90.000 otprilike na nivou Škode Octavije. Govoreći o nabavci automobila za premijera i predsjednicu Federacije koja koštaju do 150.000 maraka, Hasičević navodi kako njihov nivo posjeta zahtijeva dobar automobil, jer je riječ o statusnom simbolu.
“Mi kao država ne možemo dopustiti da nam premijer dođe autom od 30.000 maraka na neki međunarodni skup. To govori o državi. (…) Imaju neka protokolarna nepisana pravila da bi to trebalo biti tako, s obzirom na nivo obnašanja dužnosti”, zaključuje Hasičević te dodaje da je potrebno raditi stalni pritisak, kontrolu i reviziju javnih nabavki.
Golubović navodi kako sa sigurnošću može reći da su sve nabavke automobila u BiH naštimane u pogledu tehničkih specifikacija jer ne postoji postupak nabavke u kojem ugovorni organi nisu jasno precizirali šta žele nabaviti.
Prema njegovom mišljenju, pozivanje na statusni simbol premijera ili predsjednice Federacije je neozbiljno.
“Složio bih se da su to okarakterisali da je neophodno zbog sigurnosti i svega ostalog, ali statusni simbol po meni je više znak bahatosti nego bilo čega drugoga”, kaže on.
Golubović je pojasnio kako je moguće da je neki drugi model automobila slične klase jefitniji, ali da se ne može nabaviti jer su tehničkim specifikacijama jasno precizirani detalji koje samo ispunjava automobil od 150.000 maraka.
“Kod nas je to postala praksa, dakle skoro sve nabavke su definisane tako da tehničke specifikacije jasno ukazuju na marku koju žele nabaviti. Prema našim analizama, taj procenat je skoro pa sto posto. Kada preuzmemo tendersku dokumentaciju i pregledamo, možemo tvrditi o kom tačno modelu se radi, nisu to u pitanju klase”, zaključuje te napominje kako su tokom praćenja tendera uočili postojanje dogovora između ponuđača i ugovornih organa, koji komuniciraju međusobno, zbog čega su i žalbe kod nabavki automobila vrlo rijetke.
BIRN BiH je ranije objavljivao Bazu službenih automobila s detaljnim informacijama o svakoj nabavci službenih vozila u BiH kroz sistem javnih nabavki, kao i podatke o vozilima i troškovima njihovog održavanja u stotinama institucija i javnih kompanija u BiH.
Rok za prijem ponuda na tender je 2. juli.