Sud naredio objavljivanje Ugovora sa kineskom kompanijom koja gradi autoput prema Prijedoru
This post is also available in: English
Ceremonija početka gradnje autoputa Banja Luka -Prijedor. Foto: Vlada Republike Srpske
U prvostepenoj presudi po tužbi Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini protiv entitetskog ministarstva sabraćaja i veza, naređeno je dostavljanje sadržaja ugovora za nekoliko stotina miliona maraka vrijedan posao izgradnje autoputa, koji je dobila kineska kompanija “Shandong Hi-Speed International” (SDHS), saopćeno je iz ove nevladine organizacije.
Sud je zaključio da je Ministarstvo brinulo zaštiti interese strane kompanije umjesto da je javni, odnosno interes građana, stavilo na prvo mjesto.
Stručnjaci i nevladine organizacije ranije su kritikovale odnos Ministarstva jer nije objavljivalo detalje ugovora, kojim će građani biti zaduženi za izgradnju autoputa.
Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske odbilo je ranije zahtjeve nevladinih organizacija i medija za dostavljanjem Ugovora potpisanog 2018. godine sa kineskom kompanijom o koncesiji i gradnji autoputa Banja Luka – Prijedor, o čemu je Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) ranije pisala.
Svečani početak gradnje autoputa obilježen je u novembru 2021. godine, ali u duže od tri godine, od kada je potpisan ugovor, Vlada Republike Srpske je obznanila tek da će autoput biti dug oko 40 kilometara i koštati 297 miliona eura. Ministarstvo je odbilo zahtjeve BIRN-a BiH i drugih medija pa je Transparency, nakon odbijenog zahtjeva, tužio Ministarstvo.
Okružni sud u Banjoj Luci je donio presudu kojom je naloženo Ministarstvu da dostavi ugovor Transparencyu. Izvršna direktorica ove rganizacije, Ivana Korajlić, kaže da Ugovor tek trebaju dobiti.
“Vidjet ćemo sada na koji način će Minstarstvo ponovo provesti postupak i da li će ispoštovati odluku Suda. Ranije smo imali situacije gdje se dugo čekalo na postupanje prema sudskim odlukama u ovakvim predmetima, te čak pojedine situacije gdje se i dalje insistiralo uz, provedeni ponovni postupak, da se informacije ne dostave“, kaže Korajlić.
U presudi Okružnog suda u Banjoj Luci, u koju je BIRN BiH imao uvid, navodi se kako je “nesporno postojanje javnog interesa za izgradnju putne infrastrukture na konkretnoj dionici i taj utvrđeni javni interes je iznad prava na zaštitu povjerljivih, komercijalnih interesa treće strane, zbog čega je i precizno definisana obaveza javnog organa” prema Zakonu o slobodi pristupa informacijama i Zakona o koncesijama Republike Srpske.
“Treba podsjetiti tuženog da njegova zadaća nije zaštita interesa koncesionara jer obzirom da se radi o Ministarstvu koje je dio izvršne vlasti i kao takvo treba da služi interesima građana, da se ne brine o poslovnim tajnama ili kakvim drugim finansijskim kombinacijama ugovorne strane kojoj je dato da 30 godina eksploatiše i ubire prihode javnog dobra“, navodi se u presudi.
Korajlić kaže kako je Sud jasno rekao da se Ministarstvo stavilo direktno u zaštitu kineskih interesa.
“To je neka praksa koja je postala sve ustaljenija, ne samo kada govorimo o vlastima u Republici Srpskoj i Ministarstvu, već i kada govorimo o Vladi Federacije i kantonalnoj vladi, koje su pod istim izgovorima odbijale dostavljati ugovore sa kineskim kompanijama”, kaže Korajlić.
Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo ranije je također odbilo zahtjeve za dostavljanjem ugovora o rekonstrukciji šina u Sarajevu, koji je potpisan sa istom kineskom kompanijom koja gradi autoput u Republici Sprskoj.
“Zbog toga je ova presuda i stav koji su odnijeli važna – jer su jasno naglasili da se ne može javni interes stavljati ispred bilo kakvih komercijalnih interesa kineskih kompanija i da je uloga javnih organa da štite interes svojih građana“, kaže Korajlić.