“Ceste Federacije” za putnički automobil izdvajaju 75.000 maraka
Službeni automobil, ilustracija. Foto: BIRN BiH
Ovo preduzeće, koje Planom javnih nabavki za 2022. godinu namjerava izdvojiti 200.000 maraka za automobile, objavilo je nedavno javni poziv za nabavku polovnog ili novog automobila.
U tehničkim specifikacijama, u okviru tenderske dokumentacije dostupne na Portalu javnih nabavki, navodi se nabavka vozila, između ostalog, crne metalizirane boje, minimalne dužine od 4,9 metara, sa zadnjim bočnim te zadnjim zatamnjenim staklima. Navodi se i minimalni prednji osovinski razmak od 1.600 mm te zadnji od 1.630 mm. Rok za prijavu na tender je 9. septembar.
Slobodan Golubović, urednik portala Pratimotendere.ba, navodi da je Plan javnih nabavki ovog javnog preduzeća sigurno odobren od strane Nadzornog odbora i “vjerovatno u skladu sa potrebama”.
“Svakako da su tehničke karakteristike traženog automobila mogle biti znatno šire postavljene, što bi ostavilo prostor za konkurenciju jeftinijim modelima iz iste klase i na taj način bi se mogle ostvariti određene uštede”, objašnjava Golubović, dodajući da “ovakvim preciziranjem tehničkih karakteristika, koje vjerovatno ispunjava samo jedan model automobila, očekujemo ponudu u vrijednosti koja će biti neznatno niža ili identična kao procijenjena”.
On navodi da Zakon o javnim nabavkama nije mogao predvidjeti sve prohtjeve rukovodilaca u ugovornim organima te da tako grijanje sjedišta – kao tehnički zahtjev – nije zabranjeno, niti diskriminatorno, jer većina novih automobila ispunjava taj uslov.
“Međutim, ovaj ali i brojni drugi zahtjevi pokazuju svu bahatost rukovodilaca u ugovornim organima koji vlastite želje ispunjavaju novcem građana”, kaže Golubović i dodaje da osovinski razmak svakako upućuje na uske tehničke specifikacije koje se mogu koristiti za eliminaciju konkurencije.
Damjan Ožegović iz Transparency Internationala BiH, organizacije koja je duži niz godina angažovana na unapređenju sistema javnih nabavki u Bosni i Hercegovini, komentarišući ovu nabavku navodi da je ograničavanje tehničkih specifikacija mehaničkih dijelova automobila prilikom javnih nabavki ustaljen način kako da se ograniči konkurencija, ali da je rijetko kada za bilo koji ugovorni organ od presudnog značaja međuosovinski razmak.
“Nekoliko puta u praksi je bilo slučajeva da ugovorni organi, nakon reakcije Agencije za javne nabavke po pitanju ovih tehničkih specifikacija, ponište postupak javne nabavke automobila, objave novi bez tih ograničenja, ali izmijene također i neke druge dijelove tenderske dokumentacije i, po pravilu, uvijek bude podnesena samo po jedna ponuda”, objašnjava Ožegović.
Osvrćući se na dio tehničkih specifikacija u kojem se navodi grijanje prednjih sjedišta, Ožegović kaže da je luksuz postao ustaljena pojava, u kojoj funkcioneri ne oskudijevaju, a za koju ne postoje efikasni mehanizmi kako bi se suzbila.
“Ceste Federacije BiH” do objavljivanja ovog teksta nisu odgovorile na upit Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) o ovoj nabavci.
Institucije i javne ustanove ili kompanije u Bosni i Hercegovini, prema podacima Baze službenih automobila BIRN-a BiH, godišnje potroše oko 50 miliona maraka za nabavku novih službenih automobila, uključujući i vozila hitne pomoći, vatrogasna vozila, ali i limuzine, na koje otpada petina godišnjih izdvajanja. U Bazi se trenutno nalaze podaci o više od 11.000 službenih vozila u voznim parkovima institucija.