Vijest

Ministar saobraćaja zatražio očitovanje kineskih kompanija nakon istraživanja BIRN-a BiH

27. Aprila 2022.17:34
Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta kazao je danas na konferenciji za medije da je kineskim kompanijama koje rade na rekonstrukciji sarajevske pruge proslijedio pitanja o prošlim poslovima, nakon priče Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) o problematičnoj prošlosti jedne od potpisnica ugovora.

This post is also available in: English


Adnan Šteta, ministar saobraćaja Kantona Sarajevo. Foto: BIRN BiH

Šteta je konferenciju za medije najavio nedugo nakon gostovanja novinara BIRN-a BiH na televiziji N1 u emisiji u kojoj se govorilo o istraživanju i u kojoj je najavio dolazak, ali se nije pojavio. Ministarstvo je mjesecima izbjegavalo odgovore na pitanja iz istraživanja.

BIRN BiH je tražio informacije o kompaniji “China Railway No.10 Engineering Group Co.” (CREC 10) koja je 2017. godine gradila most u Keniji. Konstrukcija mosta je pala tokom samih radova prilikom čega je povrijeđeno 27 osoba. Kompanije iz istog konzorcija suspendovala je Svjetska banka zbog lažiranja dokumenata prilikom apliciranja za tendere, a jedna je nakon finansijskog preračuna napustila projekat gradnje autoputa u Poljskoj.

“Jako cijenim istraživačko novinarstvo, u ovoj državi se mnogo toga i sazna zahvaljujući kvalitetnim istraživačkim novinarima. Mi smo dužni medijima dostaviti informacije u onoj mjeri kojoj možemo i šta naši zakoni i procedure nalažu. (…) Ove dvije kompanije su dostavile sve što je tražio EBRD i mi nikakvih drugih saznanja nemamo osim kada smo dobili od vas upit vezano za to i tako smo vam odgovorili. U suštini, na bazi informacija i pitanja koje smo dobili od vas, mi smo ta pitanja proslijedili ovim kompanijama i očekujem od njih da se očituju po tom pitanju”, rekao je Šteta odgovarajući na pitanje novinara BIRN-a BiH.

Istraživanje BIRN-a BiH pokazalo je da se kineska korporacija suočavala sa nekoliko sudskih procesa prethodnih godina te da zbog netransparentnosti Ministarstva saobraćaja nije jasno kako je kompanija odgovorila na obavezna pitanja o sličnim presudama u periodu od 2015. do 2019. godine kako se tražilo tenderskom dokumentacijom.

Na pitanje da li će odgovore podijeliti sa javnosti, Šteta je kazao da to zavisi od toga “kako će oni nama dostaviti odgovor, šta će pisati i na koje zakone će se pozvati”.

“Kada mi dobijemo odgovor, ne znam šta će doći u njemu, bit ćemo slobodni da sa vama to podijelimo ako budemo imali mogućnost”, rekao je Šteta.

U jednom od ranijih pismenih odgovora o ugovoru iz Ministarstva su naveli da je ugovor proglašen tajnim ali je na današnjoj konferenciji za medije Šteta na upit novinara BIRN-a BiH kazao kako “niko nije tražio bilo kakvu tajnost”.

On je rekao da ugovor sa kineskim kompanijama nije tajan i da takvi tajni ugovori ne postoje, ali da “jedan dio ugovora nije dostupan javnosti što je u skladu sa zakonima”.

“Da bi dali to javno moraju sve strane koje su potpisnice ugovora dati svoj pristanak, znači mi ne možemo bez pristanka dati ugovor sa bilo kim, ne samo ovaj ugovor, ako druga strana ne pristane jer ćemo time prekršiti zakon. (…) Mi smo upit poslali prema izvođačima radova vezano za ona pitanja koja ste vi imali. Mi smo im se obratili kao Ministarstvo da vidimo da li su oni spremni da eventualno izađu iz tih okvira”, rekao je Šteta.

On je kazao kako cijeli ugovor može biti dostupan “bilo kom istražnom organu ako postoji bilo kakva osnovana sumnja”.

Irvin Pekmez


This post is also available in: English