Vijest

Ratni plakati – grafičkа pričа o sukobu u BiH

7. Aprila 2022.14:14
Na 30. godišnjicu početka opsade Sarajeva, u knjizi o plakatima u ratu u Bosni i Hercegovini 1992.–1995. objašnjava se kako je grafički dizajn korišten u cilju otpora, propagande i poziva na mir.

This post is also available in: English

Lijevo: Plakat dizajnerskog studija Trio povodom desetogodišnjice sarajevskih Zimskih olimpijskih igara, koje su se održale 1984. godine. Desno: Plakat Asima Đelilovića koji prikazuje snajperistu koji kaže: “Savršeno”, inspiriran događajem kada je pucano na dvije mirovne demonstrantkinje u Sarajevu 1992. godine.

Daoud Sarhandi, britanski autor nove knjige “Bosanski ratni plakati”, prvi je put došao u Bosnu i Hercegovinu s timom za humanitarnu pomoć neposredno nakon okončanja sukoba 1995. godine. Bio je veoma pogođen onim što je vidio.

Nekoliko godina kasnije, dok je živio u Tuzli, počeo je sakupljati plakate. Sakupio je na stotinu plakata, čak i komade s političko grafičkim dizajnom, koji pričaju jedinstvenu priču o dešavanjima u ratnim godinama, ilustrirajući nacionalističku propagandu, pozive na otpor i mir, kao i užase opsade Sarajeva, koja je počela prije 30 godina.

Lijevo: Plakat dizajnerskog studija Trio iz 1994. Desno: Plakat Čedomira Kostovića iz 1994. sa satirom na jugoslovenski slogan “Bratstvo i jedinstvo”.

Knjiga, koju je u maju objavio Interlink Books, sadrži reprodukcije oko 350 plakata – neki od njih dobro su poznati po svom grafičkom impaktu, emocionalnoj snazi i gorkom humoru. “Materijal je i dalje važan, nakon 30 godina i dalje je važna priča šta se dogodilo u Bosni i Hercegovini”, kaže Sarhandi za BIRN.

Lijevo: Plakat za regrutaciju u Hrvatskom vijeću obrane (HVO) iz 1993. na kojem piše: “I naš je tata u HVO, a tvoj?” Desno: Plakat za regrutaciju u Armiji BiH koji je dizajnirao Nijaz Omerović 1994. godine na kojem piše: “Sudbina BiH je u našim rukama – pridružite nam se!”

U vremenu prije interneta, plakati su bili jeftin i efikasan način prenošenja poruke. “Tokom rata, dizajneri, ilustratori i umjetnici su koristili plakate, letke, časopise i novine da se izraze, da se bore za istinu i da se pridruže borbi dobra i zla”, objašnjava u uvodu knjige Bojan Hadžihalilović iz bosanskohercegovačkog dizajnerskog studija Trio, koji je kreirao čuveni plakat “Probudi se, Evropo!”.

Kalendar koji promovira “Crvene beretke” u Brčkom 1995. godine.

Sarhandi vjeruje da plakati koji su se našli u knjizi pokazuju kako su ljudi u BiH umjetnički i intelektualno reagirali na sukobe koji su ih zahvatili. “Poruka je više-manje ostala konzistentna, bilo je različitih događaja, različitih uslova, ali pošto su bosanski Srbi vrlo rano napali na istoku zemlje, ljudi su shvatili da je to etničko čišćenje, da je to napad na njihovu kulturu, na sve institucije, shvatili su slabost međunarodne zajednice od aprila 1992. godine”, ističe on.

Nezvanične potjernice za Radovanom Karadžićem i Ratkom Mladićem.

Teo Zorić


This post is also available in: English