Vijest

Političari oklijevaju uvesti ograničenja na korištenje službenih automobila u predizbornoj kampanji

10. Novembra 2020.10:24
Dolazak na predizborni skup Demokratske fronte (DF) u Varešu u službenom autu člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine Željka Komšića, zajedno sa stranačkim kolegom i ministrom odbrane Sifetom Podžićem, posljednji je primjer još uvijek neregulisanog korištenja službenih automobila tokom predizborne kampanje. Dok državni parlamentarci oklijevaju donijeti pravila kojim bi se uredila i ograničila upotreba službenih vozila u predizborno vrijeme i privatne svrhe, Komšić navodi da, prema sadašnjim pravilima, on uvijek mora biti u službenom automobilu.


Službeni auto Predsjedništva BiH, arhiv. Foto: BIRN BiH

Iz Koalicije “Pod lupom”, organizacije koja nadgleda ispravnost izbora, za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) kažu kako su i prije samog početka kampanje zabilježili 105 izbornih nepravilnosti koje se odnose na zloupotrebu javnih resursa i funkcija. Jedan od primjera te zloupotrebe jeste i korištenje službenih automobila u stranačke svrhe.

Dario Jovanović, direktor Koalicije “Pod lupom”, govori da je riječ o nečemu što političkim strankama ili nosiocima javnih funkcija daje prednost u izbornoj utrci.

“Riječ je o tome da se novac građana koristi za privatne stranačke svrhe u vrijeme kampanje. Ovaj segment je zasigurno moguće urediti i treba ga urediti, gdje bi javni funkcioneri istovremeno postupali i kao kandidati na izborima”, objašnjava Jovanović.

Na fotografijama reportera Dnevnog avaza sa skupa Demokratske fronte u Varešu jasno se vide dva automobila – Citroen C6 i Škoda Octavia – koji su, prema Bazi službenih automobila BIRN-a BiH, u posjedu Predsjedništva BiH, te automobil marke Volkswagen Passat. Prema podacima Baze službenih automobila BIRN-a BiH, ukupna vrijednost Citroena i Škode iznosi 141.860 konvertibilnih maraka (KM).

Komšić kaže kako je njegov dolazak službenim automobilom na stranački skup nešto što “nalažu sigurnosni protokoli i da važe za sve članove Predsjedništva BiH”.

U Pravilniku o upotrebi službenih vozila u Predsjedništvu BiH iz 2014. godine, navedeno je da se službena vozila koriste za obavljanje “službenih poslova članova Predsjedništva”.

Državni revizori godinama upozoravaju na nedostatke u evidentiranju korištenja službenih vozila u Predsjedništvu. Generalni revizor Hrvoje Tvrtković kaže kako je Ured za reviziju u posljednjem izvještaju Predsjedništva utvrdio da “sustav unutarnjih kontrola u dijelu uporabe službenih vozila još uvijek nije u potpunosti uspostavljen”.

“Putni nalozi se ne popunjavaju za sva vozila na način definiran internim pravilnikom, te su uočeni visoki troškovi za održavanje pojedinih vozila. U tom je smislu Predsjedništvu preporučeno da unaprijedi sustav unutarnjih kontrola u dijelu uporabe vozila te osigura poštivanje donesenih internih akata i procedura”, objašnjava Tvrtković.

Saša Magazinović, zastupnik SDP-a u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH, krajem 2019. godine je predložio inicijativu da se dopuni Pravilnik o uslovima nabavke i načinu korištenja službenih vozila u institucijama BiH. Na taj način bi se svaki službeni automobil obilježio, kako bi svi građani BiH lakše prepoznali takvo vozilo, objasnio je on, ali ta inicijativa ni 11 mjeseci od njenog pokretanja nije usvojena.

“Inicijativu je prvo usvojila Parlamentarna komisija za saobraćaj i komunikacije, a onda je i Parlament dao zadatak Vijeću ministara. Vijeće ministara nije provelo inicijativu u roku kojim je obavezana od strane Parlamenta, ali sam dobio neslužbenu informaciju da rade na tome. Ja zaista nemam informaciju u kojoj je fazi. Ne vidim razlog zašto bi im trebalo toliko vremena da bi Ministarstvo komunikacija i prometa BiH predložilo odgovarajući akt Vijeću ministara za usvajanje”, kaže Magazinović.

Komšić kaže kako podržava inicijativu, ali zbog obilježavanja automobila “ne želi sutra biti odgovoran ako službeni automobil nekome kamenjem polupaju”.

Samo obilježavanje neće promijeniti puno ako ne postoji nezavisno nadgledanje organizacija civilnog društva ili ukoliko ne postoji lakši način za prijave građana, kako bi zloupotrebe bile vidljivije, smatra Jovanović.

Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH smatra kako bi i Državni parlament trebao uvesti jasna pravila korištenja automobila.

“Parlament traži da se donese novi Pravilnik, a istovremeno Parlament nema takav Pravilnik. Ovih dana smo bili svjedoci javne nabavke tri službena automobila, i to upravo Parlamenta”, kaže on.

Parlament BiH je sredinom oktobra objavio javnu nabavku tri službena automobila u vrijednosti većoj od 280.000 KM, što, prema Miraščiji, “obesmišljava bilo kakve mehanizme za normalno korištenje svih resursa”.

Iz Parlamenta su odgovorili BIRN-u BiH kako je ranije odobrena nabavka šest automobila, ali da su odustali od cijele nabavke i ograničili se na kupovinu tri vozila.

Aida Trepanić