Četvrtak, 14 augusta 2025.

Samo se šest muškaraca odazvalo na poziv da hiljadu njih ode klanjati u Široki Brijeg nakon što je objavljen video muškarca kako s javne površine tjera pokrivenu ženu dok klanja. Njih je danima pozivao Sanin Musa, koji je na svojim društvenim mrežama ovaj incident iskoristio za podizanje tenzija i političku promociju. 

Poruke na društvenim mrežama dostigle su nivo koji je zabrinuo građane, ali i policiju, pa je Musu pozvala na saslušanje i zabranila skup.

Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini i Međureligijsko vijeće osudili su branjenje klanjanja ženi u Širokom Brijegu, ali se nisu zvanično oglašavali o Musinim pozivima za odlazak u ovaj grad kao formi protesta.

Za dugogodišnjeg člana Sabora Islamske zajednice i državnog delegata Safeta Softića, današnji niz događaja pokazuje koliko je cijeli slučaj besmislen. Namaz i vjera ne bi trebali biti “politički kusur” u bilo kakvim političkim obračunavanjima, smatra on.

“Mislim da je to potpuno pogrešan potez koji ne donosi nikakvu korist, nego upravo suprotno, na štetu. Ovo je nešto što izaziva političke reakcije tako da ne mislim da je to način da se to rješava”, kaže Softić.

Mali broj Musinih sljedbenika koji su se okupili ne odražava štetu i zabrinutost koje su njegove objave napravile, smatra Kristina Perić, urednica mostarskog Istina.media. Atmosfera u Hercegovini zbog Musinih najava i komentara koje je pokrenuo takvi su da je mogla “pasti mrtva glava”, vjeruje ona.

Podsjetila je da se Široki Brijeg trenutno priprema za jedan od najvećih katoličkih praznika – Veliku Gospu.

“Sada umjesto slavlja, odnosno uporedo sa slavljem, imamo punktove oko Širokog Brijega i policiju koja čeka osobe koje će doći na klanjanje, kako bi se izbjegli incidenti. Kao ratno stanje”, kazala je Perić.

“Koliko znam, nitko nikome u BiH ne brani molitvu, ta su vremena prošla. Imamo stotine crkava i džamija, dosta ih i polupraznih. Koristiti jedan izolirani incident, kojim se trebaju baviti institucije, za ovakvo ludilo mi je nevjerojatno. Neljudski, štetočinski”, dodala je.

Ovo nije prvi put da Sanin Musa koristi osjetljive društvene teme za mobilizaciju svojih sljedbenika, ali i širenje svoje baze. On je godinama organizovao skupove protiv Povorke ponosa u Sarajevu te planirao i odlazio u osjetljive povratničke sredine uprkos molbama povratnika da to ne čini.

Ovaj put je podijelio video sa interneta za koji tvrdi da je nastao nedavno u Širokom Brijegu. Na videu se mogu vidjeti žena u crnom koja klanja na travi i muškarac koji joj prilazi i izgleda kao da je tjera tokom molitve. Žena potom odlazi. Musa je ovaj snimak podijelio i postavio pitanje svojim sljedbenicima koliko ih je spremno ići u Široki Brijeg i klanjati na mjestu s kojeg je žena otjerana, kao formu protesta i pritiska na lokalne vlasti da kazne muškarca zbog ograničenja vjerskih prava.

Policija u Jablanici. Foto: Detektor

Potom je danima gradio atmosferu u kojoj su se nizale poruke mržnje na njegovom, ali i drugim Facebook profilima, iako je na nekim objavama ugasio komentare, a u nekima tvrdio da dolazi u miru.

U jednoj objavi je napisao da odgovara “ateističko komunjarskim federskim medijima”. Muškarca koji je otjerao ženu s javne površine nazvao je “razjarenim UZP-ovcem”.

“Pomenuti novinari, ili oni čiji tekst su plasirali, u svojoj malograđanskoj neinformiranosti i primitivnoj analitici, tvrde da je najava masovne posjete vjernika Širokom ‘dar s neba Draganu Čoviću’. Amateri sa portala Radio Sarajevo smatraju da bi predsjednik HDZ-a BiH možda i prekinuo savezništvo sa Miloradom Dodikom, ali će odustati nakon što vidi da su muslimani drski pa da namjeravaju u džematu klanjati namaz u Širokom. Gdje se nalazi naše društvo kada ovakvi novinari i urednici imaju pravo bez nadzora odrasle osobe plasirati ovakve djetinjaste teze u medije?”, pisao je Musa i za novinare naveo da “šovinisti imaju isti kod, ali različite forme i alatke”.

Nastavio je objavljivati kako pozivi nemaju veze s politikom.

“Ne može niko u ovoj državi, mojoj i tvojoj zabraniti nekome da se prekrsti i zaziva Isusa. Ali, isto tako, ne može niko nikome zabraniti da obavi svoju osnovnu vjersku dužnost, na zemlji Božijoj, pa makar to bilo i u Širokom Brijegu! Ovo nema veze ni sa politikom niti sa hrabrošću, već to smatram sasvim normalnim činom”, objavio je on tada na Facebooku.

Ubrzo je objavio kako se dosta zainteresovanih javilo za obavljanje namaza u Širokom Brijegu i kako je planiran zajednički odlazak u četvrtak u 11 sati iz Jablanice.

“Uslov da se ne ide i ovo odgodi jeste da policija privede ovog jalijaša koji je ženu otjerao i prepao dok je činila sedždu svome gospodaru“, objavio je.

Policija Zapadnohercegovačkog kantona je prije dva dana objavila saopćenje da je policija u Širokom Brijegu upoznata s Musinim najavama. Objasnili su da poštuju svačija prava na slobodu vjere i javnog okupljanja, ali da moraju štititi javni red i sigurnost građana dok se približava praznik Velike Gospe.

“Postoje indicije da navedeni poziv ne proizlazi isključivo iz vjerskih pobuda, već ima i određenu političku konotaciju”, stoji u saopćenju.

Apelirali su na građane, medije i vjerske predstavnike da ne doprinose stvaranju napetosti i podjela, već da djeluju u duhu međusobnog uvažavanja, tolerancije i poštivanja zakona.

Musi su zabranili skup.

On je potom nastavio objavljivati tajnovite objave i držati u neizvjesnosti svoje pratioce da li će ići u Široki Brijeg. U utorak je najavio da će konačnu odluku objaviti u 17:30. Tada je objavio da će ići u Široki Brijeg uprkos svim pozivima i zabranama policije da to ne čini.

Na mrežama se pojavio snimak osobe koja na društvenim mrežama poziva sve koji imaju dozvolu za nošenje oružja da sa oružjem dođu u Široki Brijeg kako bi čuvali klanjače. Taj se video brzo proširio u medijima u Hrvatskoj.

Musa je također objavljivao da je dobijao prijetnje smrću. Neke od njih javno je objavio, što je potaklo dodatne komentare na njegovim društvenim mrežama.

U četvrtak je na njegovom profilu objavljeno da je priveden. On je od jutra bio u Federalnoj upravi policije na razgovoru. Kasnije tokom dana objavio je da je saslušan kao osumnjičeni za raspirivanje mržnje i netrpeljivosti. Detektor nije mogao potvrditi ove navode. Federalna uprava policije potvrdila je Detektoru da je on pozvan na razgovor, ali nije otkrila više detalja.

Nešto kasnije, na Musinom profilu je objavljeno da se skup i odlazak u Široki Brijeg otkazuju. Na ulazu u Jablanicu novinari Detektora vidjeli su policiju koja kontroliše autobuse i kombije. U gradu su također bili pripadnici EUFOR-a.

U međuvremenu, u Jablanici se u zakazano vrijeme okupilo tek šest njegovih pristalica.

Senad Klopić, potpredsjednik političkog pokreta “Vjera. Narod. Država.” i predsjednik Glavnog odbora Bosanske narodne stranke, čiji je predsjednik Sanin Musa, kazao je medijima u Jablanici da je njihov cilj bio pokazati da svaki čovjek ima pravo obavljati svoje vjerske obaveze, te da niko nema pravo da ga u tome sprečava. 

“Mi smo najavili dolazak da popijemo kafu, da prođemo kroz Široki Brijeg da vidimo kakvi su to ljudi, ko to tamo ne da da se klanja, da obiđemo to mjesto i vratimo se nazad”, naveo je on i dodao kako se ograđuju od izjava koje su se pojavile na društvenim mrežama, a među kojima je i video u kojem Muamer Hasanagić poziva osobe islamske vjeroispovijesti da ponesu oružje na okupljanje.

Perić smatra da osobe poput Muse ne mogu dobiti medijski prostor ni na jedan drugi način osim ovog. 

“Od ovog će inkasirati nešto malo taj Sanin, oko kojega će se okupiti šačica radikala, a najviše ide na račun onih koji ozbiljno desetljećima potkopavaju ovu zemlju, a koje, kroz poljuljano pravosuđe, kakvo nam jeste, pokušavamo procesuirati”, smatra Perić te dodaje da se molitva kod pravih vjernika odvija u tišini.

RTRS je u srijedu objavio tekst i pozvao se na Dževada Galijaševića, kojeg su opisali kao stručnjaka za sigurnost. U tekstu na portalu oni naglašavaju da su “radikalni islamisti ozbiljna prijetnja”.

Tekst je citirao Galijaševića, o kome je Detektor ranije izvještavao u emisiji o lažnim stručnjacima za terorizam, koji tvrdi “da tendencija provociranja Hrvata nije slučajna, te da je Republika Srpska praktično glavni cilj radikalnih islamista”.

“Treba im ovo organizovanje da isprobaju kapacitete ljudi spremnih da mole i da oružjem tu provokaciju podrže”, rekao je Galijašević.

U tekstu spominje i Musu i njegovo obećanje da će dovesti hiljadu muslimana da klanjaju u Širokom Brijegu. RTRS i mediji bliski predsjedniku entiteta Miloradu Dodiku često citiraju Galijaševića kada žele prikazati islam u BiH kao radikalni a muslimane kao opasnost i prijetnju za Evropu.

Dodik takve tvrdnje redovno ponavlja, a intenzivirao ih je od kada je pravosnažno osuđen zbog nepoštovanja odluka visokog predstavnika.

Pozive poput Musinih mediji bliski Dodikovom režimu ne propuste iskoristiti da naglase takvu prijetnju uprkos ocjenama sigurnosnih i policijskih agencija da u BiH ne postoji značajna prijetnja vjerskog terorizma.

Istraživač Fakulteta za kriminalistiku, kriminologiju i sigurnosne studije Univerziteta u Sarajevu i autor publikacija o ekstremističkim grupama Mirza Buljubašić smatra da se u ovom slučaju prepliću pravo na slobodu vjere, pravo na javno okupljanje i obaveza institucija da čuvaju javni red.

“I jedan i drugi aspekt nose težinu, a različite zajednice ih doživljavaju na svoj način. Ključno je da se ovakva pitanja rješavaju kroz otvoren dijalog, pravnu proceduru i međusobno poštovanje, kako bi se izbjegla eskalacija i zaštitila prava svih građana”, navodi on.

Sam Musa ranije je insistirao na zabrani okupljanja s kojima se ne slaže. On je najprije osnovao inicijativu “Iskorak”, a potom i političku stranku. Godinama je članove LGBT zajednice nazivao bolesnima i tražio da im se ograniči pravo na okupljanje. Tokom pandemije COVID-19, Musa je također pozivao na proteste protiv vakcinacije, nazivajući koronavirus teorijom zavjere.

Statutom Bosanske narodne stranke predviđeno je da će raditi na osnovama islama s ciljem zaštite i afirmacije Bošnjaka kao naroda i nacije i drugih konstitutivnih naroda, da će raditi na očuvanju, zaštiti i afirmaciji islama u Bosni i Hercegovini i drugih religija, zaštiti Bošnjaka i muslimana i drugih konfesija u zajednicama u kojima imaju status nacionalnih odnosno vjerskih manjina, te da će raditi na preventivnom suprotstavljanju i uklanjanju problema s kojima se suočavaju mladi.

Musi je odbijen ulazak u Srbiju u martu 2022. godine iz sigurnosnih razloga za sigurnost Republike Srbije i njenih građana.

Ranije je organizirao okupljanje Bosanske narodne stranke u Banjoj Luci i Višegradu. Na putu za Banju Luku, 9. januara, policija u Republici Srpskoj legitimisala je članove stranke i putnike u automobilima, uključujući Fatiha Hasanovića, bivšeg osuđenika za učešće u ratu u Siriji.

Hasanović je osuđen na godinu dana zatvora nakon što je sklopio sporazum o priznanju krivice s Državnim tužilaštvom i priznao da je otišao da se bori za takozvanu Islamsku državu u Siriji. 

Komentarišući slučaj u kojem je otjerana žena koja je obavljala namaz na javnoj površini, Softić navodi da takvi pojedinačni slučajevi postoje na svim stranama i da se ne vežu samo za jednu općinu ili kraj.

“Ta vjerska netrpeljivost koja je prisutna u BiH, i kao posljedica sukoba i svega ostalog, još uvijek živi u glavama mnogih ljudi, ali uvijek trebamo voditi računa o tome da svojim postupkom ne napravimo veću štetu od onoga što je već načinjeno, tako da ne mislim da su ovo načini da se to rješava. Mislim da moramo raditi na smanjivanju tenzija, a ne na povećanju”, smatra on.

Sanin Musa na ranijem skupu. Foto: Detektor

Selefijski predavači u BiH ranije su ignorisali Musine objave. Ovaj put Zijad Ljakić i Elvedin Pezić komentarisali su na svojim mrežama njegove pozive. Ljakić je direktno podržao okupljanje u Širokom Brijegu, a Pezić u objavi nije spominjao Musu. 

On je tvrdio da “niko ne bi ružno pogledao časnu sestru koja bi se pomolila Bogu u nekom od javnih parkova Sarajeva, Zenice, Tuzle, Bihaća ili bilo kojeg grada gdje su stanovnici muslimanske vjeroispovijesti većina”.

“Nama muslimanima ne smeta drugi i drugačiji. Mi u ratu nismo rušili katoličke crkve, za razliku od onih kojima danas smeta žena koja dostojanstveno pada Bogu na sedždu, a koji su potomci onih koji su srušili sve džamije koje su bile na teritoriji koju su oni kontrolirali”, navodi u statusu.

Glavni i odgovorni urednik portala hercegovina.info Nikola Bačić smatra da je teško izvoditi konačne zaključke budući da još uvijek nema informacije ko je osoba koja je tjerala nepoznatu žensku osobu koja je htjela izvršiti vjersku obavezu.

“Rekao bih da je ovo nekakav pokušaj Muse i osoba koje ga prate i okružuju da se i oni na neki način aktiviraju. Po meni, nažalost, potpuno promašeno jer evo vidimo rezultat, misija mu je završila fijaskom, a međuljudski i međureligijski odnosi su ozbiljno narušeni. Još kad pritom vidimo kakav se bespoštedni rat vodi na X-u, ne sviđa mi se smjer u kojem nas kao društvo vode Sanini Muse – sa svih strana”, smatra Bačić.

Profesor na Fakultetu islamskih nauka Ahmet Alibašić je za Detektor kazao kako pokušaj Sanina Muse da ode u Široki Brijeg s pristalicama i obavi namaz nije dobar način kako bi se borilo protiv pojedinaca koji narušavaju osnovna ljudska prava drugima.

“Ali ako lokalne vlasti, prije svega MUP i Tužilaštvo, ne reaguju na dokumentovan nasilnički akt u javnom prostoru, teško ćemo spriječiti i druge da uzimaju zakon u svoje ruke”, kazao je. 

Pojasnio je kako postoje striktne norme i uslovi pod kojim se sloboda ispoljavanja vjere može ograničiti. 

“Mora biti zakonski, mora biti nužno u demokratskom društvu, mora za cilj imati zaštitu javne sigurnosti, reda, morala, zdravlja ili temeljnih prava drugih. Ukoliko vlasti ne mogu dokazati to, oni nemaju osnov da nekoga spriječe da se moli Bogu”, kazao je te dodao kako muškarac koji je spriječio ženu u obavljanju namaza ne razumije ili ne prihvata logiku evropskog koncepta slobode vjere.

    Prijavite se na sedmični newsletter Detektora
    Newsletter
    Novinari Detektora svake sedmice pišu newslettere o protekloj i sedmici koja nas očekuje. Donose detalje iz redakcije, iskrene reakcije na priče i kontekst o događajima koji oblikuju našu stvarnost.