Analiza

Vlada Federacije krije ugovor sa Cengizom za obnovu pruge u Jablanici

Vlada Federacije krije ugovor sa Cengizom za obnovu pruge u Jablanici

21. Januara 2025.09:42
21. Januara 2025.09:42
Željeznice i Vlada Federacije odbijaju Detektoru dostaviti ugovor s turskom kompanijom Cengiz za obnovu pruge u Donjoj Jablanici iz kojeg je moguće vidjeti detalje posla, poput cijene i roka za završetak koji je već nekoliko puta prolongiran, dok se gubitak zbog izostanka vozova povećao na oko 12 miliona maraka.

Potom su iz Željeznica odgovorili da dokument ne mogu učiniti transparentnim jer ga nisu potpisali oni. Ugovor je sklopljen između Vlade i turske firme o donaciji i to je poklon, kaže za Detektor Samir Kadrić, savjetnik za informisanje direktora Uprave Željeznica Federacije.

Ali iz Ureda za odnose s javnošću Vlade Federacije kažu da ova informacija nije u njihovoj nadležnosti, te su nas uputili na Generalni sekretarijat koji je Detektoru poslao zaključke, ali ne i ugovor. 

Premijer Federacije Nermin Nikšić nije odgovarao na pozive i poruke novinarke Detektora, niti je želio o tome govoriti na konferenciji za novinare Vlade koja je je održana u januaru o drugoj temi.

Detektor je od Vlade Federacije, Željeznica, Ministarstva prometa i komunikacija tražio dokumente vezane za obnovu pruge kroz donaciju. Iz Ministarstva su rekli da se ugovor, kojim se definiše obnova pruge i prihvatanju donacija, nalazi u Željeznicama, a iz Željeznica da nisu jedini potpisnici i da je ugovor sklopila Vlada.

“Ne možemo dostaviti ugovor o doniranim radovima zato što nismo ovlašteni i nismo mi jedini potpisnici u tom ugovoru. Nema ništa tajno, ništa što je spektakularno i ništa što se već ne vidi u praksi. Ono što piše u ugovoru, to se realizuje svakodnevno u praksi”, kaže Kadrić.

Ali Vlada Federacije niti uprava Željeznica nikada nisu javnosti predstavile detalje ugovora o roku i vrijednosti radova, niti druge detalje poput onih ko garantuje kvalitet materijala, upotrebnost pruge nakon radova i ko će biti odgovoran, o čemu je Detektor i ranije pisao. Nije javno poznato da li je to definisano ugovorom, kao ni rok za izvođenje radova koji je nekoliko puta prolongiran dok gubici Željeznica rastu.

Iz Generalnog sekretarijata su dostavili zaključak Vlade Federacije iz 22. novembra prošle godine, kojim Vlada prihvata informaciju o Cengizovoj donaciji usluga i radova na sanaciji pruge oštećene od poplava na dionici pruge Ostrožac – Grabovica, lokacija Komadinovo vrelo.

Na istoj sjednici Vlada je zadužila novu Upravu Željeznica da odmah nakon preuzimanja dužnosti urade sve potrebne aktivnosti da prihvate i provedu donaciju. Van snage su stavljeni raniji zaključci od 20. novembra kojim su zadužili Federalno ministarstvo finansija i Federalno ministarstvo prometa i komunikacija da osiguraju novac za popravku šteta na željeznici.

“Zadužuju se Željeznice da u roku od 15 dana provedu postupke nabavki usluga i radova potrebnih za sanaciju šteta na željezničkoj pruzi, a u skladu s procedurama koje, uvažavajući kriterij hitnosti, predviđa Zakon o javnim nabavkama BiH“, navodi se u zaključku koji je stavljen van snage dva dana od usvajanja, nakon što se javio Cengiz s pismom namjene o donaciji.

Sekretarijat Vlade nije Detektoru dostavio ugovore s drugim firmama uključenim u obnovu.

Natpis koji su mještani Donje Jablanice postavili nakon poplava, Foto: Detektor.ba

Vršilac dužnosti generalnog direktora Željeznica Mirza Hadžibegić je početkom decembra rekao da je Cengiz donirao projektnu dokumentaciju i građevinske radove na rekonstrukciji, Građevinski fakultet Univerziteta u Sarajevu usluge revizije projektne dokumentacije, Insitut IGH Mostar usluge nadzora nad izvođenjem i Advokatska kancelarija Gagula, koja će besplatno pružiti pomoć u stvaranju pravnog okvira za provedbu projekta.

Dekan Građevinskog fakulteta Samir Dolarević kaže da se Fakultet uključio u projekat tek nakon upita Željeznica i rekao im da su spremni napraviti reviziju projekta bez naknade.

“Revizija je izvršena i dostavljena u dogovorenom roku. Ustanovljeno je da je projektna dokumentacija urađena u skladu s važećim propisama iz oblasti građevinarstva i da nema tehničkih smetnji da se radovi predviđeni projektom realiziraju“, kaže Dolarević.

Od Ministarstva prometa i komunikacija Detektor je tražio da dostave odluke i ugovore sklopljene s Cengizom. Jedini odgovor koji je stigao bilo je objašnjenje da su Željeznice sklopile ugovor, te se zbog toga “ugovor kojim se definiše obnova pruge i prihvatanju donacija nalazi u ovom javnom preduzeću“. Dostavili su Cengizovo pismo namjere Ministarstvu i odluke Vlade koje je dostavio i Sekretarijat.

Damjan Ožegović iz Transparency Internationala kaže da Zakon o slobodi pristupa informacijama jasno nalaže da svaka informacija pod kontrolom javnog organa predstavlja značajno javno dobro od vrijednosti i da se mora ustupiti javnosti. 

“Bilo koja informacija koju posjeduje neki javni organ, u ovom slučaju da li su to Vlada ili Ministarstvo, nebitno ko je potpisnik, ukoliko imaju, oni to moraju obezbijediti”, kaže on.

Željeznice ne mogu reći da odbijaju dostaviti ugovor, čak i ako nisu potpisnici, nego upit moraju proslijediti onome ko ga jeste potpisao, dodaje Ožegović.

Transparency je ranije dobijao sudske presude kojima su slični ugovori učinjeni javnim.

“Oni moraju odobriti informacije jer te informacije ne mogu biti tajne. Kroz javne organe, građani su potpisnici svih ugovora”, kaže Ožegović.

Cengiz je odgovorio na zahtjev za dostavljanje ugovora, ali nije dostavio sam ugovor. Umjesto toga su nas uputili na Vladu Federacije i druge entitetske institucije. Uprava ove kompanije održala je u četvrtak, 16. januara, sastanak s premijerom Nikšićem koji je rekao da je njihova saradnja “od prvog dana zasnovana na povjerenju i razumijevanju”.

Ovaj sastanak nije bio najavljen medijima.

Član Uprave Cengiza, Asim Cengiz, rekao je da su “socijalno odgovorna kompanija” te da su u BiH prisutni još od 2012. godine, kada je Nikšić bio premijer u svom prvom mandatu.

“Vaša hrabrost da vjerujete našoj kompaniji bila je ključna za naš dalji rad ovdje. To povjerenje nikada ne zaboravljamo”, rekao je Cengiz Nikšiću.

Asim Cengiz i Nermin Nikšić na sastanku, Foto: Vlada FBiH

Još uvijek nije odgovoreno ni na pitanje ko je odlučivao o sposobnosti kompanija za popravku pruge. Kada se provodi proces javne nabavke, komisija ocjenjuje da li neka firma ima dovoljno iskustva i znanja da uradi javno predviđen posao.

Kompanija Cengiz do sada je dobijala vrijedne tendere za izgradnju autoputa kroz BiH. Trenutno očekuju odluku Autocesta Federacije da li su izabrani kao pobjednici na tenderu vrijednom 1,1 milijardu maraka za izgradnju tunela kroz planinu Prenj.

Za advokata sa iskustvom u javnim nabavkama Sanela Nezirića ova donacija je zanimljiva za pratiti u odnosu na buduće tendere u kojima Cengiz bude učestvovao. 

“Je li neko vjeruje da je Cengiz dao pet miliona maraka, tek onako poklonio nešto. Kompanija koja treba da gradi autoput. Ništa nije džaba”, kaže on i dodaje da je ovo očigledan primjer nepravilnosti u zemlji u kojoj neko nije imao hrabrosti provesti postupak.

“I onda su se sjetili, donirat će to kompanija koja milionske iznose dobija na tenderima”, kaže on.

Na terenu u Jablanici su i mašine firme Inžinjering Jelah. Ali njihovi radnici kažu da ne mogu govoriti o detaljima, dok su iz sjedišta kompanije također kazali da ne mogu govoriti.

“Najbolja adresa su Cengiz ili Željeznice, mi smo ovdje podizvođač radova“, odgovorili su kratko.

Vlada Federacije nije tražila mišljenje Federalnog pravobranilaštva o prihvatanju donacije, potvrđeno je iz Pravobranilaštva za Detektor. U odgovoru koji potpisuje pravobranitelj Jakov Dujić, navodi se da Pravobranilaštvo, koje je uobičajni pravni zastupnik Vladi, ni nije nadležno da daje mišljenja na donacije.

Vlada i Željeznice također nisu davali precizne odgovore o roku za završetak radova, koji najviše zavisi od vremenskih uslova. Drugu fazu radova – izradu elemenata gornjeg stroja i elektrifikacije pruge, izvodit će Željeznice.

“Ono što vam mogu reći jeste da mi, Željeznice, možemo ući u posjed onog trenutka kada nas Cengiz obavijesti da su završeni radovi iz prve faze, a to je onaj donji i gornji sloj. Tek kad dobijemo upotrebnu dozvolu, mi možemo onda biti spremni za uspostavu redovnog saobraćaja”, kaže Kadrić.

Radovi na obnovi pruge, Foto: Detektor.ba

Ni iz Odjela za odnose s javnošću Željeznica u pismenom odgovoru nisu naveli precizan datum završetka radova.

“Tačan rok završetka radova ovisi o vremenskim uvjetima, pa je u ovom momentu teško dati takvu informaciju. Ukoliko vremenske prilike budu prihvatljive, planiramo sve pomenute radove završiti u što kraćem roku, te saobraćaj aktivirati tokom februara“, naveli su u odgovoru Detektoru.

Za Nezirića je sporno i nepostojanje jasnog roka za izvođenje radova, koji bi trebao biti definisan ugovorom.

“To je privatna kompanija. Mogu oni radove prolongirati koliko hoće, to se i radi, a gubici su svaki dan sve veći“, kaže Nezirić.

Ministirica prometa i komunikacija Andrijana Katić je u ponedjeljak rekla da će građevinski radovi biti gotovi “kroz osam dana“, a da očekuje da će ukupni radovi biti gotovi do kraja januara.

Na sjednici Predstavničkog doma Federalnog parlamenta održanoj 27. novembra prošle godine, Nikšić je rekao da će radovi biti gotovi “kroz dvadesetak dana”. 

Zvaničnici su potom davali izjave da će pruga biti gotova do kraja godine. Sljedeći rok koji je probijen bio je 10. januar, a novi postavljeni je kraj januara.

Državni ministar prometa i komunikacija Edin Forto je prilikom posjete gradilištu rekao da ne zna hoće li biti odgovornosti zašto rekonstrukcija pruge nije počela odmah.

“Voljeli bismo vidjeti neki sudski epilog“, rekao je Forto.

Lejla Memčić