This post is also available in: English
Nešto manje od dve godine kasnije, u maju 2020., mesec dana pre nego što je Bihali najavio kandidate za skupštinske poslanike, njegov stranački kolega, Filip Radovanović, uleteo je automobilom u prihvatni centar za migrante u Obrenovcu, tvrdeći da štiti svoju devojku. „Ne želim da moju djevojku napadaju migranti! Ne želim muslimansku državu!”, vikao je on dok se tokom ovog događaja snimao telefonom.
Iako Levijatan, koji je svoje postojanje započeo kao grupa tetoviranih osvetnika obrijanih glava, u uskim crnim majicama, nije uspeo da uđe u Skupštinu na poslednjim izborima u Srbiji koji su se održali 3. aprila, ima značajan javni profil i skoro 300.000 pratilaca na Fejsbuku.
Slično je i sa Narodnom patrolom, koja je nastala na sumnji i bijesu izazvanih protokom migranata i izbjeglica, uglavnom muslimana, kroz Srbiju na putu ka Zapadnoj Evropi 2015. i 2016. godine.
Obe grupe prikazuju migrante kao silovatelje, a sebe kao branitelje Srpkinja od tuđinske, islamske „kulture silovanja“.
Objave na društvenim mrežama u ovom smjeru nadmašuju druge, pokazuje analiza BIRN-a sprovedena CrowdTangleom, Fejsbukovim alatom za monitoring društvenih medija. Za ove grupe se ističe da brane takozvane ‘tradicionalne porodične vrijednosti’ i hijerarhijsku rodnu ulogu. Protive se osnaživanju žena, zalažući se za antifeminističke stavove i mizoginiju.
Kontrola nad ženskom seksualnošću i reprodukcijom je u središtu ekstremističke ideologije krajnje desnice, kažu stručnjaci. Balkan nije izuzetak.
„Ekstremističke grupe su spremne da koriste nasilje nad ženama kao opravdanje za svoje postupke protiv ‘drugih’“, kaže Tanja Tankosić Girt, psihoterapeutkinja iz Bosne i Hercegovine i stručnjakinja za nasilni ekstremizam. „U svojim očima, oni se bore za svoju naciju, porodice i zajednice”.
Eviane Leidig, istraživačica Međunarodnog centra za borbu protiv terorizma sa sjedištem u Holandiji, za BIRN ističe: „Mizoginija se često eksploatiše kao prva tačka kontakta i sve se svodi na polaganje prava na žensko tijelo“.
Eviane Leidig, istraživačica u Međunarodnom centru za borbu protiv terorizma sa sjedištem u Holandiji. Fotografija: ljubaznošću Eviane Leidig.
‘Muška nadmoć’
Prema teoriji ‘velike zamjene’ koju šire krajnje desničarski ekstremisti širom svijeta, bijelci su raseljeni od strane nebijelaca, i tako, prema nekoj logici, kontrola seksualnosti i reprodukcije bjelkinje ključna je odbrana od ‘zamjene’ i nebijelaca. Seksualna i reproduktivna sloboda žena je, u širem smislu, prijetnja bijeloj civilizaciji.
Od neonaciste Andersa Breivika, koji je, prije nego što je ubio 77 ljudi u Norveškoj 2011., napisao da je „feminizacija evropske kulture skoro gotova”, do „incel heroja” Elliota Rodgera, koji je ubio šestoricu u Kaliforniji 2014. godine i obećao da će „kazni sve žene za zločin lišavanja seksa”, antifeministička i mizoginistička retorika je moćna kapija nasilnog ekstremizma.
U martu ove godine, izvještaj Ministarstva domovinske sigurnosti SAD razmatrao je, kako se navodi, „specifičnu prijetnju koju predstavlja mizogini ekstremizam”, od muškaraca koji sebe opisuju kao „antifeministi” ili „nedobrovoljni celibat – incel”.
Zbog načina na koji ove grupe sistematski ponižavaju i dehumanizuju žene, uključujući i podsticanje fizičkog i seksualnog nasilja nad njima, Južnjački pravni centar za siromaštvo je 2018. dodao „mušku nadmoć“ ideologijama koje su pod monitoringom na njihovoj godišnjoj „Mapi mržnje“.
Ove godine, „normalizacija mizogine mržnje” bila je dio godišnjeg izvještaja Hope Not Hate, sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, o stanju mržnje 2022. godine, dok je izvještaj Fonda za razvoj Ujedinjenih naroda (UNDP) iz juna 2021., naglasio kako je mizoginija ključna za indoktrinaciju, regrutaciju, i ideologija nasilnog ekstremizma.
„Muška ideologija suprematizma može se naći u različitim oblicima na internetu”, kaže Leidig. „Incel je jedan od najnovijih oblika. Prema njima, seks je osnovno ljudsko pravo za sve muškarce i oni na to imaju pravo. Žene koje im uskraćuju ovo pravo na taj način čine težak zločin”.
Ekstremističke grupe krajnje desnice, u međuvremenu, iskorištavaju navodno nasilje nad ženama od strane ‘autsajdera’ kako bi privukle sljedbenike.
Istraživanja pokazuju da ekstremisti krajnje desnice uspješno koriste memove kao oružje i narative protiv migranata dok ih prikazuju kao prijetnju ženama.
„Teorija zavjere o ‘velikoj zamjeni’ podupire toliko mnogo od ideologije krajnje desnice, eksplicitno ili ne“, ističe Michael Colborne, istraživač i novinar Bellingcata.
„’Nas’ zamjenjuje ‘Drugi’, a zamjenu namjerno vrše naizgled podli akteri svih vrsta. Za različite ekstremno desničarske grupe i pojedince s takvim pogledima, stvar je u identifikaciji tih aktera – tih neprijatelja, po njihovom mišljenju – oni za koje smatraju da su odgovorni za ovo. Među tim neprijateljima su često žene koje nemaju djece, ili nemaju onoliko djece koliko bi ti muškarci željeli da imaju – drugim riječima, obrazovane, profesionalne žene čija je uloga u svijetu mnogo više od pukog rađanja pripadnicima određene etničke grupe”.
(Virtuelna) stvarnost i nasilje nad ženama
U izvještaju iz 2018. pod nazivom Kada su žene neprijatelj: raskrsnica mizoginije i bijele nadmoći, Anti-Defamation League (ADL) navodi da postoji snažna simbioza između mizoginije i nadmoći bijele rase.
Istraživanje također sugeriše da su mizogini stavovi povezani s podrškom nasilnom ekstremizmu.
U Bosni i Hercegovini, studije su pokazale da je podrška rodnoj ravnopravnosti jedan od najjačih indikatora otpornosti prema nasilnom ekstremizmu, dok manja podrška rodnoj ravnopravnosti je u korelaciji sa većom podrškom nasilnom ekstremizmu.
Nasilne i nenasilne ekstremističke grupe njeguju ideju muške nadmoći nad ženama i dosadašnja istraživanja pokazuju da su mizogini stavovi bili motivirajući faktor u nekoliko nasilnih napada koji su se dogodili posljednjih godina.
Ono što je važno je to da je mizoginija, umjesto da bude jedini motiv, međusobno povezana s raznim drugim nezadovoljstvima i negativnim iskustvima koja pothranjuju ekstremno neprijateljski pogled na svijet u kojem se ljutnja, percipirana žrtva i frustrirano polaganje prava odigravaju kroz retributivne i hipermuške nasilne radnje.
Budući da su primarna sredstva komunikacije za ekstremističke grupe bile chat sobe, forumi i platforme društvenih medija, ovaj virtuelni prostor omogućio je širenje ideja između geografski udaljenih i različitih pojedinaca. Prevazilaženjem udaljenosti, platforme društvenih medija postale su idealno sredstvo za radikalizaciju ekstremističkih organizacija koje kapitaliziraju na tehnologiji.
Dok su mizoginija i antifeminizam sveprisutni, uvođenje ovih ideologija u ekstremističke grupe učinilo ih je prihvatljivijim za veće društvene i političke krugove, dozvoljavajući dijelovima društva – uglavnom mladim muškarcima – da se radikaliziraju, a da pri tome niko ne dovodi u pitanje taj put.
Ovo je rezultiralo globalizacijom seksizma među ekstremno desničarskim zajednicama, kao i eksploatacijom roda kao tehnika regrutovanja.
Nedopustivo je nereagovanje Tužilaštva na vapaje jedne mlade žene/devojke koja tvrdi uz gomilu svedoka da je bila zlostavljana. Ovo su slučajevi koje mi po defaultu preuzmemo i zaboravljamo političke, lične ili bilo kakve druge razmirice. Videćete šta čeka gospodina repera. https://t.co/iFYgCYx6t9
— Pavle Bihali (@pavlebihali) December 25, 2021
U oktobru prošle godine, Bellingcat je objavio da je ruska ekstremno desničarska grupa ‘Muška država’ podsticala nasilje nad feministkinjama i ženama i organizirala kampanje uznemiravanja ljudi koji podržavaju LBGT i manjine. Vođa grupe Vladislav Pozdnyakov, koji ima više od 100.000 pratilaca na Telegramu, ohrabrivao je pretplatnike da van interneta, u stvarnom životu, potraže žrtve, navodi Bellingcat.
Colborne kaže da Pozdnyakove aktivnosti na društvenim mrežama sugerišu da je možda nedavno bio u Crnoj Gori.
„Koristio je mizoginiju i mržnju prema ženama, uključujući promovisanje nasilja, kao način regrutovanja mladića”, ističe Colborne za BIRN, te dodaje: „Da bi se kasnije ideologija grupe spojila u nešto što su opisali kao nacionalni patrijarhat”.
Okrivljavanje žrtve
Razgovori o nasilju u porodici, silovanju i seksualnoj eksploataciji nisu neuobičajeni u grupnim razgovorima i forumima krajnje desnice.
„Stormfront”, neonacistički forum koji je osnovao američki bjelački supremacist, Don Black, ima značajan broj sljedbenika na prostoru Zapadnog Balkana, kao i posebne podforume na kojima korisnici pišu na hrvatskom, bosanskom i srpskom jeziku.
Analiza sadržaja koju je BIRN proveo, pokazuje preokupaciju rodom i feminizmom, uz rasprave poput „kako pronaći pravu nacističku djevojku” i „žene prije i sada”. Do 8. aprila 2022. godine, ova druga je imala nešto više od 140.000 pregleda.
U jednom razgovoru, korisnik iz Hrvatske silovanje je objasnio napisavši: „Čin silovanja nije samo čin dominacije; u svojoj srži to je podsvjesno čin širenja gena. U ratu, muškarci siluju ne samo zato što žele poniziti neprijatelja, već i zato što žele da šire svoje gene, jer ako umru, silovana žena može da mu rodi potomstvo (gen), tako da je on uspio da proširi svoj gen”.
U osnovi svih ideologija krajnje desnice, ističe Colborne, nalazi se pojam „hijerarhije, poretka i očuvanja ‘istinske’ stvarne kulture koju oni vide kao degradiranu ili propalu. To također govori o opsjednutosti krajnje desnice istorijom kako je oni vide, da budu zapamćeni i da ostave trag u svijetu”.
Prema ekstremističkim narativima, žene, po prirodi, treba da rađaju i očuvavaju porodicu; žene trebaju biti potčinjene muškarcima jer su ti snažni muškarci čuvari koji će sačuvati ljudskost.
„Žene se vide kao manje jednake od muškaraca“, smatra Leidig. Možda postoje neke varijacije, kaže ona, „ali sveukupno, postoji ta zajednička posvećenost da se žene ne posmatraju u istom smislu ljudskog dostojanstva. Također, vrlo važno, stav da žene služe muškarcima, seksualno, romantično, da vode brigu, sve ove različite aspekte veze. Dakle, polaganje prava je najveći diskurs u ovim pejzažima”.
Tankosić Girt dodaje: „Ovo konstantno insistiranje na biologiji, rodnim ulogama, razlikama između muškaraca i žena zapravo ima samo jedno uporište i cilj, a to je kontrola nad ženama, ženskim tijelima i izbor žena”.
Bivši hrvatski saborski zastupnik Ivan Pernar, koji često dijeli video zapise sa naloga krajnje desnice, kao što je onaj mađarske grupe Légió Hungária, je 4. januara na Telegramu objavio da se, otkako su žene osigurale pravo glasa, politika pomjerila ulijevo. Istakao je: „Isto tako pitao sam se zašto su žene puno otvorenije od muškaraca po pitanju doseljavanja crnih migranata u Hrvatsku. Na kraju sam slučajno došao do podatka da čak 2/3 žena ima fantaziju o tome da bude silovano …”.
Takve izjave su zasnovane i na islamofobiji – u prikazivanju migranata kao silovateljima – i na mizoginiji – da su žene one koje treba kriviti za seksualno nasilje koje trpe. Kada je riječ o silovanju postoje zamagljene linije oko pristanka, muška seksualna agresija se prihvaća i ohrabruje, a žrtve se okrivljuju za nasilje koje su pretrpjele.
Slično, ali drugačije
Tankosić Girt naglašava da pojam jasnih rodnih uloga, „koji se održava kroz nasilje“, bilo fizičko, emocionalno, psihičko, seksualno ili ekonomsko, nije ograničen samo na ekstremizam krajnje desnice.
„Nije bitno o kojoj vrsti ekstremizma govorimo, da li je krajnje desničarski, selefijski ili nešto drugo”, objašnjava ona.
Bh. selefija Elvedin Pezić, koji ima više od 325.000 pratilaca na Facebooku, je 21. juna 2021. godine objavio: „Zapadno društvo moralno se SRUŠILO onog momenta kada su ženu izveli iz kuće, i onda kada je žena postala sve osim MAJKA!!!”.
Ekstremističke grupe često koriste svetost braka i bračnih odnosa, odgoj djece, rodne razlike, intimnost i pravila oblačenja, za promovisanje vjerskog konzervativizma.
„Selefijski influenseri imaju tendenciju da grade vjerske argumente oko ovih naizgled irelevantnih ljudskih ponašanja, alternativno ih označavajući kao obavezna, grešna i zahtjevna”, kaže Tankosić Girt.
U posljednjih šest mjeseci broj Pezićevih pratilaca na Facebooku je narastao za više od 20.000.
„Sve ekstremističke grupe nude jednostavni narativ koji je privlačan”, navodi Colborne.
Minber.ba, islamska web-stranica u Bosni i Hercegovini, koja daje savjete o islamskom životu, je 2014. godine objavila tekst u kojem se navodi da je žena obavezna da ima seks sa svojim mužem.
Tankosić Girt ističe da takva uvjerenja „odražavaju dugotrajnu dinamiku zlostavljanja“, govoreći ženama da su njihova tijela u službi „zadovoljstva njenog muža, bez obzira na dozvolu“.
Nasilje u porodici i nasilni ekstremizam
Bez obzira na osnovnu ideologiju, pojavilo se shvatanje da su nasilni ekstremisti skoro uvek muškarci sa istorijom nasilja ili uznemiravanja žena.
„Na primjer“, navodi Leidig, „u prethodnim incel napadima, kod svih je prijavljeno prethodno nasilje u porodici ili silovanje nad ženama. Dakle, ovo je crvena zastava, ove vrste ponašanja koje često prethode ovakvim vrstama nasilnih terorističkih incidenata”.
Prema nekim istraživačima, ova korelacija bi jednostavno mogla biti posljedica prevelencije nasilja u porodici. Nasilje u porodici je, međutim, izraz prava, oblik intimnog terorizma i najveći uzrok ubijanja žena u svijetu.
Stručnjaci tvrde da naše razumijevanje nasilnog ekstremizma mora uključivati historiju nasilja u porodici.
Malo se zna o nasilju koje trpe pripadnice ekstremno desnih grupa. Istraživački rad iz 2018. autorice i istraživačice Saeide Rouass rasvijetlio je u određenoj mjeri svakodnevna iskustva tri žene iz ekstremno desničarskih grupa bijelih supermacista.
„Svi muškarci su bili nasilni”, rekla je jedna od žena. „Ali su sve žene bile nesigurne i tragale za nečim, pa mislim da smo zato što su svi muškarci bili takvi, jednostavno to na neki način prihvatili. (…) Ženama se kaže „vi ste naša najdragocjenija roba“, „vi ste majke bijele rase“, „bićete cijenjene“ i žene se na ovaj način postavljaju na pijedestal, ali istovremeno kažeš pogrešnu stvar i dobiješ bekhend i znaš da ima mnogo zlostavljanja, posebno od strane intimnog partnera, ali nije uvijek samo to…”
Tanja Tankosić Girt, psihoterapeutkinja iz BiH i stručnjakinja za nasilni ekstremizam. Foto: Ljubaznošću Tanje Tankosić Girt.
I to je začarani krug, naglašava Tankosić Girt.
„Glavne ranjivosti se razvijaju unutar porodičnog konteksta, jer su roditelji ti koji prvenstveno grade obrasce ponašanja djece“, dodaje ona.
„Za djecu, prvi model partnerstva su roditelji. Ako mlada osoba odrasta u porodici u kojoj je prisutno nasilje u porodici, to doprinosi ličnoj nesigurnosti, nesigurnom okruženju i nefunkcionalnosti porodice, što te mlade ljude kasnije čini pogodnim za grupe ekstremista, dok kasnije, u većini slučajeva, oni su ti koji izražavaju taj usvojeni model ponašanja u različitim oblicima nasilja nad ženama”.
Regrutacija, prevencija i intervencija
Ekstremističke grupe – od nenasilnih do nasilnih, bilo da su ekstremno desničarske ili vjerske grupe – eksploatiraju antifeminističke ideologije i mizoginističke narative kao alate za regrutaciju.
Laura Bates, autorica nove knjige „Muškarci koji mrze žene: Od incela do izvođača, istina o ekstremnoj mizoginiji i kako ona utiče na sve nas“, kaže da „postoji neka vrsta radikalizacije, neka vrsta manipulisanja koje se dešava na internetu pri čemu se problemi i nesigurnost mladih muškaraca kooptiraju od strane organizovanih online ekstremističkih grupa”.
Mizoginija je sveprisutna. U istraživanju koje je predvodio OSCE u BiH 2019. godine o rasprostranjenosti nasilja nad ženama, 48 odsto žena je odgovorilo da su nakon svoje 15 godine doživjele neki oblik zlostavljanja, uključujući nasilje od intimnog partnera, nepartnersko nasilje, uhođenje i seksualno uznemiravanje.
U Velikoj Britaniji u prosjeku svaka tri dana jednu ženu ubije trenutni ili bivši partner.
Prema Leidig, mizogini narativi i nasilje nad ženama „u velikoj su mjeri prihvaćeni u mainstream kulturi i mogu biti izraženi uz malo protivljenja, ali se na njih ne gleda kao na prijetnju“.
S druge strane, feministkinje se izjednačavaju s navodnom ‘zapadnom agendom’ za podrivanje nacija i vide se kao influenseri na odluke vlade, iako su žene još uvijek nedovoljno zastupljene na političkom nivou.
Antifeminizam nudi rješavanje istinskog osjećaja nezadovoljstva. Na platformama društvenih medija kao što su Reddit, 4chan, Telegram, Twitter, Facebook, mladi muškarci su razvili nove termine kako bi izrazili svoju frustraciju zbog odbijanja.
Čak i ako ekstremističke ideologije ne podržavaju direktno terorizam ili podstiču napade, one generiraju opasne društvene podjele i utiču na radikalizaciju koja podriva demokratske norme.
Takav jezik je posebno prijetnja Zapadnom Balkanu, posebno u kontekstu podsticanja nasilja nad ženama ili migrantima; takvi narativi ugrožavaju decenijama staru borbu za rodnu ravnopravnost. Zaista, ovaj oblik radikalizacije – u kojem su žene neprijatelji – vjerovatno će imati ozbiljne dugoročne društvene, političke i sigurnosne probleme, upozoravaju stručnjaci.
„Oni se pozivaju na polaganje prava i osjećaj neadekvatnosti”, kaže Tankosić Girt. „Sve proizlazi iz tog osjećaja neadekvatnosti koji ih tjera da tragaju za vlastitim značajem”.
Da bi države efikasno odgovorile, dodaje ona, „moramo se povući korak unazad i pravilno procjeniti do sada urađeni posao“.
Dokazi pokazuju da intervenisanje prilikom širenja rasističkih i mizoginističkih ideja u javnom diskursu, uključujući i internet, djeluje na sprječavanju terorističkih akata.
Svi sagovornici BIRN-a istakli su potrebu od pravilnog uključivanja i sagledavanja porodične dinamike i uticaja nasilja u porodici.
Prilikom planiranja intervencije, „fokus treba staviti na terapiju kao oblik intervencije, ali onu koja stavlja polaganje prava kao pravo čovjeka u centru diskusije“, zaključuje Leidig.