Gorivo za svaki Dodikov let do Sarajeva košta više od 670 maraka
Milorad Dodik nakon leta helikopterom. Foto: Igor Dodik, Twitter
Milorad Dodik poletio je helikopterom Vlade Republike Srpske 23. decembra, nekoliko minuta prije 11 sati prijepodne, prema Sarajevu. Tačno 40 minuta poslije, sletio je u Istočno Sarajevo da bi prisustvovao jednoj od rijetkih sjednica Predsjedništva zakazanoj u 11 sati, sjednici na koju odbija dolaziti u posljednjih nekoliko mjeseci. Glasao je protiv svih tačaka dnevnog reda zbog čega nije postignut koncenzus o radu Predsjedništva pa se ubrzo ponovo uputio prema Istočnom Sarajevu. Tamo je od 12:30 bila najavljena njegova konferencija za novinare na kojoj je govorio duže nego na sjednici.
Govoreći o dešavanjima u zemlji on je rekao da je “stanje u BiH dovedeno do potpunog apsurda”.
Nešto prije 13:30 helikopter u vlasništvu Republike Srpske poletio je nazad prema Banjaluci. Prema podacima stranice za praćenje letova FlightRadar, let je trajao oko 40 minuta.
Odlazak na konferenciju za novinare, prije koje je kratko boravio u Predsjedništvu, helikopterom zahtijevao je trošak goriva veći od 670 maraka, potvrdili su iz Helikopterskog servisa Republike Srpske.
Oni su za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) potvrdili da je letjelica ovog servisa 23. decembra prevozila Dodika u Sarajevo.
“Helikopter Helikopterskog servisa Republike Srpske letio je za Sarajevo po nalogu člana Predsjedništva BiH iz Republike Srpske”, naveli su iz Helikopterskog servisa, objašnjavajući “da je Uredbom o osnivanju servisa propisano pravo na prevoz helikopterom za najviše zvaničnike radi obavljanja službenih poslova”.
Oni su u odgovoru naveli da je “gotovo nemoguće” izračunati ukupan trošak leta koji podrazumijeva troškove održavanja helikoptera i druge troškove koje zahtijeva letenje. Prema stručnjaku vazduhoplovstva sa kojim je razgovarao BIRN BiH, takvi troškovi za let u dva smjera između Sarajeva i Banjaluke mogu dostići i više od 2.500 maraka.
Dodik je ranije kao premijer i predsjednik Republike Srpske imao pravo koristiti službeni helikopter, ali u vrijeme kada je u oktobru 2018. godine izabran u Predsjedništvo BiH takva mogućnost nije bila predviđena. Odlukom Vlade Republike Srpske u februaru 2019. godine, zajedno sa Uredbom o osnivanju Vazduhoplovnog servisa Republike Srpske, Dodiku je omogućeno korištenje helikoptera.
Ivana Korajlić iz Transparency Internationala Bosne i Hercegovine kaže da je najveći problem sa Helikopterskim servisom taj što ne postoji jasna procedura u koje svrhe se helikopteri mogu koristiti.
“Procedura se samo odnosi na to ko može koristiti usluge tog servisa. Oni su Dodika dodali na spisak osoba koje mogu koristiti helikoptere iako nije funkcioner Republike Srpske. Ovdje se radi i o odlasku na sjednicu Predsjedništva ali koristi se i u druge svrhe, stranačke, što nema nikakve veze sa službenim obavezama. To znači da bilo ko ko je na spisku može koristiti helikoptere u bilo koje svrhe”, govori Korajlić.
Na prvi upit BIRN-a BiH o tome koliko je koštao let do Sarajeva iz Helikopterskog servisa nisu odgovorili, navodeći da su oni nekomercijalan operater i da letovi njihovih helikoptera nemaju komercijalno određenu cijenu. Objašnjavaju da je u vazduhoplovnom svijetu uobičajeno da proizvođač prilikom projektovanja izračuna okvirnu cijenu leta helikoptera u smislu održavanja i potrošnje goriva.
“U našem slučaju je teško uzeti i tako proračunatu okvirnu cijenu jer, naprimjer, cijena norma sata i cijena goriva zavise od države. Veći dio održavanja naših helikoptera vrše naši zaposleni koji imaju fiksnu platu tako da broj norma sati pregleda nema uticaja. Time je učinjena znatna ušteda u odnosu na održavanje u drugom servisu, naročito u inostranstvu, odnosno trošak sata naleta je svakako manji od onog kojeg je proračunao proizvođač”, odgovorili su iz Helikopterskog servisa.
Oni navode i da činjenica da je Dodik u Sarajevo letio helikopterom AW119Kx koji je relativno nov pa “na njemu ima daleko manje nepredviđenih troškova”.
Odgovarajući na dodatni upit iz servisa su naveli da cijena goriva za domaće letove na aerodromu u Banjaluci iznosi 2,80 maraka po kilogramu pa je let do Sarajeva i nazad koštao 672 marke, naveli su iz Helikopterskog servisa.
Stručnjak iz oblasti vazduhoplovnog saobraćaja koji je ranije radio u Vazduhoplovnom servisu Republike Srpske i koji je upoznat sa načinom izračunavanja stvarnog troška leta kaže kako sat leta helikopterom kojim se Dodik vozio košta najmanje 2.600 maraka. Do Sarajeva od Banjaluke leti se oko 32 minuta, isto toliko i nazad, a cijena leta zavisi od osiguranja i mjesta sletanja. U cijenu nisu uračunati troškovi posade helikoptera jer su oni uposlenici servisa, objašnjava on.
Godišnji troškovi održavanja helikoptera, koji se koriste još i za medicinske hitne prevoze, iznose 299.000 KM, potvrdili su iz Helikopterskog servisa.
Mediji u Republici Srpskoj su više puta izvještavali o zloupotrebama usluga Helikopterskog servisa od najviših zvaničnika ovog entiteta, na način da su helikopteri korišteni za letove zvaničnika na strančke skupove.
Tako je Milorad Dodik u septembru 2021. godine letio u Teslić na stranački skup lokalnog SNSD-a. Prije toga Dodik je, također, letio za Teslić istim povodom, u julu i oktobru 2020. godine. Tada su mu u helikopteru društvo pravili Željka Cvijanović i Zoran Tegeltija.
U medijima je nedavno, na dan rođendana Draganu Čoviću kome je prisustvovao Dodik, objavljena fotografija helikoptera Leonardo, u kome se prevozi Dodik, parkiranog na stadionu u Mostaru.
Poslanik u Narodnoj skupštini Republike Srpske Nebojša Vukanović smatra da Dodik javnu imovinu posmatra kao vlastitu.
“To je ništa novo od Dodika. On je jednom na jednoj televiziji rekao da ima helikopter i avion. On smatra da je to njegovo i uopšte ga ne zanimaju troškovi”, kaže Vukanović.
Prema podacima FlightRadara, helikopter u vlasništvu Republike Srpske letio je iz Banjaluke za Brčko 10. januara ove godine. Tog dana je Dodik zajedno sa premijerom Republike Srpske Radovanom Viškovićem u Brčkom obilježavao Dan Republike Srpske.
Iz Helikopterskog servisa su potvrdili da je prevoz izvršen po nalogu člana Predsjedništva.