Ponedjeljak, 12 maja 2025.
Prijavite se na sedmični newsletter Detektora
Newsletter
Novinari Detektora svake sedmice pišu newslettere o protekloj i sedmici koja nas očekuje. Donose detalje iz redakcije, iskrene reakcije na priče i kontekst o događajima koji oblikuju našu stvarnost.


Ilustracija pravosuđa. Foto: Canva

Zbog sporog i neodgovarajućeg odgovora pravosuđa obesmišljenog manjkom procesuiranja velikih slučajeva, korupcija u BiH je postala nezaobilazan faktor funkcionisanja države i društva, navodi se u izvještaju “Kontrolna lista vladavine prava za Bosnu i Hercegovinu”.

Jedan od ciljeva izvještaja Udruženja “Vaša prava”, kao partnera programa vladavine prava u Jugoistočnoj Evropi Fondacije Konrad Adenauer, bio je da se ocijeni trenutno stanje u oblasti vladavine prava u BiH i da se u konačnici pruži doprinos kroz smjernice u oblikovanju javnih politika unutar tekućih reformskih procesa.

Peđa Đurasović, pravni savjetnik Udruženja “Vaša prava”, za Balkansku istraživačku mrežu Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) kaže da je cilj Kontrolne liste vladavine prava da pruži analitički izvještaj i sveobuhvatan pregled stanja vladavine prava u Bosni i Hercegovini.

“Analizirajući nalaze izvještaja izvodi se zaključak da u pogledu percepcije korupcije, Bosna i Hercegovina jako loše stoji i ne čini korake i mjere kako bi se izgradio integritet, u cilju pružanja efikasnog odgovora pravosuđa na korupciju”, govori Đurasović.

On objašnjava da su postavili metodološke indikatore da bi mjerili svaku od analiziranih oblasti vladavine prava – poštovanje zakona, nezavisnost pravosuđa i odsustvo korupcije – kako bi ocijenili pripremljenost BiH da uskladi svoje zakone i njihovu implementaciju visokim standardima zahtijevanim u procesu pristupanja Evropskoj uniji.

Nalazi istraživanja su negativni jer ukazuju da se BiH i nakon 20 godina nalazi u početnoj fazi ispunjavanja svojih obaveza, pojašnjava Đurasović.

Fokus izvještaja je, kako je naveo, ocjena stanja aktivne vladavine prava koja podrazumijeva analizu pozitivnih propisa i pravilne primjene u praksi. Autori su željeli vidjeti stvarni uticaj vladavine prava na svakodnevni život i prava njenih građana.

Prema njegovim riječima, iako je bosanskohercegovačko pravosuđe u principu nezavisno, iz nalaza izvještaja može se izvući zaključak da se nalazi u početnoj fazi institucionalnog i sistemskog odgovora na pravosuđe.

“Postupanje sve tri grane vlasti, zakonodavne, izvršne i sudske, u osiguranju primjene vladavine prava u Bosni i Hercegovini pokazuje različite vrste devijacija koje se u najvećoj mjeri ogledaju u činjenici da se zakoni donose s ciljem ispunjavanja visokih standarda postavljenih pravnom stečevinom Evropske unije, dok je njihov sadržajni kvalitet upitan i sam po sebi nedosljedan cilju kojem teži (…) dok istovremeno očekivani nezavisni sudski nadzor uveliko manjka da bude svrsishodan i efikasan”, navodi se u Izvještaju.

U njemu se dodaje kako je rad predstavničkih tijela u BiH u najvećoj mjeri uslovljen međusobno suprotstavljenim interesima političkih partija koje u svojoj osnovi predstavljaju demokratski nedovoljno razvijene političke subjekte.

Istaknuta je činjenica da BiH već duži vremenski period nazaduje na svjetskim indeksima percepcije korupcije, a što istovremeno predstavlja nezaobilazan pokazatelj da korupcija sve više postaje jedan od glavnih određujućih faktora funkcionisanja države i društva u cjelini.

“Korupcija sama po sebi paralizuje djelovanje sve tri grane vlasti koje bi zajednički trebale da pruže jedinstven odgovor u smislu sprečavanja korupcije, kao i njenog suzbijanja”, navedeno je u Izvještaju.

Ono što posebno zabrinjava je neusvajanje ključnih zakona u pravosuđu te da Parlamentarna skupština BiH za vrijeme trajanja reformske strategije u periodu od sedam godina nije uspjela da usvoji Izmjene i dopune Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću (VSTV), Zakon o krivičnom postupku BiH – zakon kojim bi se reformisao žalbeni sistem Suda BiH i uskladio sa Evropskom konvencijom i Zakon o Ustavnom sudu BiH.

Odsutnost prijeko potrebnog uspostavljanja okvira djelovanja izvršnih vlasti u uslovima pandemije od Parlamenta Federacije je uzrokovalo i kršenje niza ljudskih prava i uveliko narušilo princip vladavine prava i stvorilo plodno tlo za eventualne zloupotrebe ovlaštenja tijela izvršnih organa vlasti.

“Nadležni autoriteti u BiH, pored nepoštovanja propisanih rokova, usvajaju zakone vrlo upitnog kvaliteta, odnosno sadržajne ispravnosti. Značajan dio zakonodavstva se primjenjuje na nepredvidljiv način u pogledu očekivanih efekata po građane, uveliko dovodeći u pitanje njegovu svrhu i cilj, kao i jednakost u primjeni”, jedan je od zaključaka Izvještaja.

Udruženje “Vaša prava” je apelovalo i na najviše izvršne organe BiH da se određenim mjerama nametnutim u cilju sprečavanja širenja virusa COVID-19 krši i pravo ljudi u pokretu – smještenih u privremenim prihvatnim centrima – na slobodu i sigurnost. Vijeće ministara je ovaj apel zanemarilo, pružajući na taj način plodno tlo za veliki broj pritužbi koje će eventualno biti podnesene protiv države u budućnosti, navode u Izvještaju.

BiH ima uspostavljen pravni okvir čija primjena u praksi je nedosljedna i vrlo često krši princip hijerarhije propisa, navodi se.

“Neprovođenje, kao i otvoreno protivljenje nosilaca javnih funkcija provođenju odluka (ustavnih) sudova u velikoj mjeri podrivaju princip vladavine prava i povjerenja građana u svrsishodnost samog pravosuđa”, jedan je od zaključaka Izvještaja u kojem se dodaje: “Činjenica da Tužilaštvo BiH u potpunosti ignoriše svoju obavezu krivičnog gonjenja izabranih državnih zvaničnika zbog neprovođenja odluka Ustavnog suda BiH u najvećoj mjeri podriva kredibilitet samog tužilaštva, kao i povjerenje javnosti u nezavisnost i nepristrasnost pravosuđa”, navodi se u Izvještaju.

U pravosuđu BiH ne postoji, odnosno uveliko je kompromitovan, integritet sistema imenovanja i napredovanja unutar zakonima uspostavljene piramide nosilaca pravosudnih funkcija, navode autori.

Prema njima, sistem koji postoji ne odražava transparentnost i zakonitost u postupanju nadležnih, te također uveliko manjka prijeko potrebnom neutralnošću koja bi održala visok stepen percepcije javnosti u nezavisnost pravosuđa.

Autori Izvještaja došli su do zaključka da zbog načina finansiranja pravosuđa ono nije nezavisno jer je uveliko otvoren put za zakonodavnu i izvršnu vlast da svojim autonomnim odlukama direktno utiču na finansiranje. BiH još uvijek nema proceduru izrade i usvajanja budžeta pravosudnih institucija koja bi prije svega garantovala sistematičnost u izradi, uz istovremenu osiguranje participacije VSTV-a i pravosudnih institucija koje bi u konačnici imalo i odlučujuću ulogu prilikom kreiranja i usvajanja budžeta.

BiH statistički nazaduje u pogledu utvrđenog stepena percepcije korupcije u javnom sektoru, također, ne postoje jaki argumenti koji upućuju da je pravosuđe u značajnijoj mjeri imuno na korupciju i nedozvoljene uticaje privatnih interesa i kriminalnih organizacija. Ovo navodi na zaključak da javni sektor i pravosuđe ne posjeduje efikasne mehanizme koji bi obezbijedili visok nivo integriteta postupajućih službenika i nosilaca pravosudnih funkcija, a tamo gdje postoje, uveliko manjkaju da budu svrsishodno implementirani u praksi, stoji u Izvještaju.

Najčitanije
Saznajte više
Napadač na novinara Mirzu Derviševića pravosnažno osuđen na tri mjeseca zatvora
Apelacioni sud Brčko distrikta pravosnažno je osudio Bojana Radovanovića na kaznu zatvora od tri mjeseca zbog nanošenja lake tjelesne povrede i ugrožavanja sigurnosti novinaru Mirzi Derviševiću.
Performans članova i članica Organizacionog odbora šeste Bh. povorke ponosa. Foto: Detektor
Performansom najavljen slogan “Ljubav je zakon“ ovogodišnje bh. povorke ponosa 14. juna
Performansom ispred Državnog parlamenta, Bh. Povorka ponosa pozvala je građane da se 14. juna pridruže u borbi za pravdu i ukazala na višegodišnji ignorantski i diskriminirajući pristup države prema pravima LGBTIQ+ zajednice.
U Kiseljaku ekshumirani posmrtni ostaci dvije žrtve