Transparency International: Zabilježeno značajno trošenje javnih sredstava u svrhu predizborne kampanje
Srđan Traljić i Damjan Ožegović tokom predstavljanja izvještaja TI-a BiH o monitoringu predizbornih aktivnosti. Foto: BIRN BiH
Glasnogovornik TI-a BiH Srđan Traljić je tokom predstavljanja Izvještaja o monitoringu predizbornih aktivnosti kazao kako su terenski posmatrači TI-a BiH širom države u prethodnom periodu zabilježili značajno povećanje javne potrošnje kroz javne radove, jednokratna davanja i subvencije.
Kako je naveo, u prethodna dva mjeseca TI BiH je zabilježio 226 radova koji su završeni i svečano otvoreni, a čija je vrijednost 175 miliona konvertibilnih maraka (KM). TI je izradio i online mapu predizbornih radova u kojoj se nalaze svi javni radovi koji su počeli i završili u protekla dva mjeseca.
“Ono što je jedan trend koji imamo jeste da se prave skupovi na otvaranju ovih radova, gdje pojedini političari i kandidati drže govore, promovišu svoju kandidaturu, listu, kandidate sa svoje liste i indirektno pozivaju na glasanje“, kazao je Traljić, dodajući da su zabilježili i 249 radova koji su započeli u ovom periodu u vrijednosti od 844 miliona.
Traljić je naveo primjer u Visokom, gdje je prije nekoliko dana otvoreno 2,3 kilometra puta, gdje je načelnik Mirza Ganić tokom velikog skupa otvorio put.
“Najdalje u tom procesu je otišao gradonačelnik Laktaša, koji je napravio predizborni skup na otvaranju javnih radova“, kazao je Traljić.
Tokom monitoringa, zabilježeno je i 200 miliona jednokratnih budžetskih davanja pojedinim kategorijama stanovništva, a kako je objasnio Traljić, najveća cifra se odnosi na izdvajanje Vlade Republike Srpske (RS) i Vlade Federacije, koje su izdvojile po 50 miliona za jednokratne naknade od po 100 KM, dok kantoni i lokalne zajednice također izdvajaju značajna sredstva.
“Zaista se ovdje radi o kupovini glasača i ne možemo govoriti da su u istom položaju oni kandidati koji se prvi put kandiduju, ili nastupaju kao opozicija, i oni kandidati koji raspolažu s javnim resursima i koji, tri mjeseca pred izbore, podijele 200 miliona maraka građanima“, naveo je Traljić, istakavši da su zemlje u okruženju ograničile javnu potrošnju u predizbornom periodu.
TI je pratio 350 javnih događaja koje su organizovale institucije. Na 66 posto tih događaja bili su prisutni kandidati na izborima i obraćali su se prisutnima, kazao je Traljić, te ukazao na trend koncerata na kojima su političari, koji su i kandidati na izborima, držali govore.
On je dodao da su Stranka demokratske akcije (SDA) i Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) otvoreno krenule u izbornu kampanju.
Damjan Ožegović iz TI-a BiH je kazao da su, prema postojećim rješenjima, do sada uputili 36 prijava protiv političkih stranaka ili kandidata prema CIK-u.
“Možda je najzanimljivija posljednja prijava, a odnosi se na direktora Univerzitetskog kliničkog centra i kandidata za narodnog poslanika u izbornoj jedinici, Vlade Đajića, za kog su postavljeni bilbordi svuda po Banjaluci, kojima se promoviše dokumentarni film ‘Od vizije do pobjede’ s njegovim likom“, kazao je Ožegović, dodavši da bi film trebao biti prikazan na javnom servisu prije početka izborne kampanje.
Ožegović je kazao da je ovaj slučaj promocije plaćen javnim novcem, te da je sporan sa dva aspekta – preuranjene kampanje i zabranjenog finansiranja političkih stranaka.
“Ono što zabrinjava ove godine jeste nešto drugačiji stav CIK-a. Za razliku od prethodnog perioda, sada ulazi u sadržaj tog javnog političkog oglašavanja, gledaju da li se radi o predizbornom oglašavanju ili nekom drugom vidu plaćenog političkog oglašavanja“, pojasnio je Ožegović.
Glasnogovornik Traljić je kazao da je zabilježeno i nekoliko slučajeva govora mržnje, gdje su posmatrači TI-a BiH zabilježili i prijetnje biračima.
“Međutim, o svim tim prijavama moći ćemo govoriti tek kad krene izborna kampanja“, zaključio je Traljić.