Djeca iz Vrbanjaca već godinama idu u ‘privremenu’ školu u Hanifićima. Foto: N1
Osnovnoj školi “Sveti Sava” iz Kotor Varoša naloženo je, Rješenjem o izvršenju pravosnažne presude Vrhovnog suda Republike Srpske, da uvede nacionalnu grupu predmeta u školu u povratničko selo Vrbanjci. Rješenje, koje je Balkanskoj istraživačkoj mreži Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) dao na uvid advokat Haris Kaniža, donio je Osnovni sud u Kotor Varošu, te školi i entitetu Republika Srpska dao rok od osam dana da “solidarno izvrše radnje kojima će se ukloniti diskriminacija i njene posljedice i objezbijediti pravo tražitelja izvršenja na jednako postupanje”.
Tražiteljima izvršenja – a riječ je o 16-ero djece iz Vrbanjaca i okolnih sela zastupane po roditeljima i odvjetnicima – treba se uvesti nacionalna grupa predmeta (jezik i književnost, historija, geografija, priroda i društvo) po bosanskom nastavnom planu i programu Zeničko-dobojskog kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine. Osim toga, prema rješenju donesenom 1. rujna 2020. godine, potrebno je u Osnovnoj školi “Sveti Sava” u Kotor Varošu “obezbijediti i provesti zapošljavanje ili angažovanje nastavnika povratnika na tim predmetima”.
Krajem prošle godine, Vrhovni sud Republike Srpske usvojio je tužbeni zahtjev učenika bošnjačke nacionalnosti i njihovih roditelja iz Vrbanjaca, utvrdivši diskriminaciju učenika, povredu prava na obrazovanje i nejednak tretman u odnosu prema drugoj djeci u tom entitetu. Tom presudom je naloženo kotorvaroškoj školi kojoj pripada Područna škola “Vrbanjci”, ali i entitetu Republika Srpska, da tamo uvedu nacionalnu grupu predmeta. Slučaj je opet stigao na sud, jer su umjesto provedbe presude, entitet Republika Srpska i Osnovna škola “Sveti Sava” uputili žalbu Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine.
Reagirali su i odvjetnici djece i roditelja, te su podnijeli prijedlog za izvršenje presude Vrhovnog suda Republike Srpske, koja je postala pravosnažna danom donošenja. Međutim, ne i provedena u praksi. Osnovni sud u Kotor Varošu prihvatio je prijedlog odvjetnika, te najavio novčane kazne školi i entitetu ako u roku koji im je dao ne ispune navedene obaveze. Škola i entitet imaju pravo na prigovor na Rješenje o izvršenju, u roku od osam dana po prijemu, ali prigovor ne zaustavlja tok izvršnog postupka.
“U praksi, Rješenje o izvršenju je pravosnažno. Druga strana sad treba poduzeti sve radnje kojima će rješenje provesti. Koliko im treba, ne znam, ali to se ne može provesti preko noći i sve može trajati pola mjeseca, mjesec ili dva. Te radnje podrazumijevaju, prije svega, javni konkurs za prijem nastavnika na određene predmete”, objašnjava Haris Kaniža, jedan od odvjetnika djece i roditelja.
Škola i ministarstvo tvrde da nema dovoljno djece
Sudski proces kojim djeca i roditelji traže uvođenje nacionalne grupe predmeta traje godinama, roditelji su organizirali i prosvjede, a učenici bošnjačke nacionalnosti instruktivnu nastavu prate u prostorijama Medžlisa Islamske zajednice u obližnjem zaseoku Hanifići. Umjesto nastavnika iz njihove matične škole predaju im nastavnici iz Osnovne škole “Prvi mart” iz Jelaha, po nastavnom planu i programu Zeničko-dobojskog kantona . Predmetom je u početku bilo obuhvaćeno 128-ero djece, ali se njihov broj u međuvremenu smanjio. Sve je počelo na Osnovnom sudu u Kotor Varošu, nastavilo se na Okružnom sudu u Banjoj Luci, potom na Vrhovnom sudu Republike Srpske, pa na Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine, da bi prošle jeseni slučaj bio vraćen Vrhovnom sudu Republike Srpske. Po žalbama škole i entiteta Republika Srpska opet je početkom godine priča vraćena Ustavnom sudu BiH. Za obje žalbe na stranicama Suda se navodi da su “predmeti u toku”.
Još prije 18 godina, ministri obrazovanja dvaju bosanskohercegovačkih entiteta potpisali su Privremeni sporazum o zadovoljavanju posebnih potreba i prava djece povratnika. Usuglasili su se tada da će djeca učiti opće predmete na osnovu nastavnog plana i programa Republike Srpske ako se nalaze u tom entitetu, odnosno na osnovu nastavnog plana i programa po kantonima ako se nalaze u Federaciji BiH.
Kod nacionalne grupe predmeta ostavljeno je pravo roditeljima učenika da biraju entitetski ili kantonalni nastavni plan i program. Prioritet je trebalo biti angažiranje nastavnika-povratnika da predaju nacionalnu grupu predmeta. Planom provedbe Privremenog sporazuma navedeno je i kako su škole u kojima ima 18 ili više učenika u razredu, ili minimalan broj propisan zakonom koji se traži za mješovite razrede, dužne organizirati redovnu nastavu za nacionalnu grupu predmeta, dok su škole u kojima je manje od 18 učenika u razredu dužne nastavu organizirati prema odluci nadležnog ministarstva. Kako se navodi, nastava nacionalne grupe predmeta će biti organizirana u školskim prostorijama.
Upravo su se na spomenuti Privremeni sporazum i pozvali u Osnovnoj školi “Sveti Sava” u Kotor Varošu odgovarajući na pitanje Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) zašto nije provedena presuda entitetskog Vrhovnog suda i uvedena nacionalna grupa predmeta.
“Pomenutu presudu nismo mogli primijeniti jer je, od ukupnog broja tužitelja-djece na koju se odnosi presuda, ostalo samo 16 učenika osnovnoškolskog uzrasta koji nisu u jednom razredu. Presuda pominje Privremeni sporazum o zadovoljenju potreba djece povratnika u kome je precizno navedeno da treba biti 18 učenika u razredu da bi se ispunili uslovi za uvođenje nacionalne grupe predmeta”, odgovorila je Slađana Šubara, direktorica kotorvaroške škole, ranije BIRN-u BiH.
BIRN BiH se obratio i Ministarstvu prosvjete i kulture Republike Srpske, iz kojeg su odgovorili kako “nisu ispunjeni uslovi za postupanje naloženo navedenom presudom suda iz razloga što većina od tužitelja, na koje se odnosi presuda, više nisu učenici škole, odnosno istu su završili”.
“Samo mali broj tužitelja su učenici završnih razreda osnovne škole i to po par učenika u odjeljenju, te u tom slučaju nisu ispunjeni uslovi za uvođenje nacionalne grupe predmeta”, naveli su iz Ministarstva, kao i da je Privremeni sporazum o zadovoljavanju posebnih potreba i prava djece povratnika, na koje se poziva Osnovna škola “Sveti Sava” Kotor Varoš, prestao da važi donošenjem Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju kojim su propisana jednaka prava svih konstitutivnih naroda Bosne i Hercegovine i nacionalnih manjina.
Ministarstvo se pozvalo i na presudu Ustavnog suda Bosne i Hercegovine iz 2015. godine kojom je utvrđeno da su Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju i Zakon o srednjem obrazovanju Republike Srpske, kao i zakoni kantona u Federaciji BiH, u skladu sa Ustavom BiH i Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, odnosno prava na obrazovanje.
“U navedenim zakonima nije propisana diskriminacija ni u jednom članu po bilo kojem osnovu kao što je: pol, rasa, vjera, boja, jezik, političko ili drugo mišljenje, nacionalno ili socijalno porijeklo povezano sa nacionalnom manjinom, imovina, rođenje i drugo”, navode u odgovoru iz Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske.
U slučaj su uključeni i predstavnici međunarodne zajednice, pa je Veleposlanstvo Sjedinjenih Američkih Država (SAD) u Bosni i Hercegovini nedavno pozvalo Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske da odluku Vrhovnog suda Republike Srpske provede u nastupajućoj školskoj godini.
Oglasila se i veleposlanica Kathleen Kavalec, šefica Misije OSCE-a u Bosni i Hercegovini, koja, kako je BIRN BiH ranije pisao, smatra da je “slučaj odavno mogao i trebao biti riješen, čak i izvan sudova”.
I odvjetnik Kaniža uvjeren je kako se “presuda može provesti u potpunosti jer postoje zakonom predviđeni mehanizmi za njeno provođenje i poštivanje”.
“Ukoliko se šutnja druge strane nastavi, onda moramo navesti da je neprovođenje pravosnažnih sudskih odluka krivično djelo i bit ćemo spremni na podnošenje krivičnih prijava protiv odgovornih osoba u tuženoj školi i nadležnom entitetskom ministarstvu”, najavio je Kaniža.
U međuvremenu je nova školska godina počela, a učenici bošnjačke nacionalnosti iz Vrbanjaca i okolnih sela ponovno su sjeli u svoje privremene učionice u Medžlisu Islamske zajednice.