Druga je srijeda augusta 2023. godine, nešto iza 13 sati, kada tri firme počinju da se nadmeću na e-aukciji za milionsku nabavku goriva za sarajevsko javno komunalno preduzeće. Njihovi kamioni svakoga dana potroše ogromne količine dizela pa Rad traži da kupi više od tri miliona litara za tri godine. Po tadašnjoj tržišnoj cijeni, procijenili su da će ih to koštati osam miliona maraka.
Ali ponuđači uskoro počinju da nude značajno niže cijene. U naredna dva sata oni više od 500 puta daju nove ponude u kojima cijenu spuštaju s početnih šest na svega milion i po maraka, nudeći popust od čak 75 posto.
Toliko da pristaju prodavati litru dizela za oko pola marke iako se on na benzinskim pumpama u tom trenutku prodavao za oko 2,30 maraka, otkrili su revizori u svom posljednjem izvještaju o radu ove javne kompanije.
Ali kada pobjednička kompanija počinje slati prve fakture, oni gorivo naplaćuju i četiri puta više od ponuđene cijene.
Detektor je, na osnovu revizorskog izvještaja, razgovora sa insajderima i analize javno dostupnih dokumenata, rekonstruisao kako je uprava Rada dopustila ponuđaču da s jednom cijenom pobijedi na tenderu, a po drugoj naplaćuje.
Revizori su otkrili da je zbog ovog propusta Rad potrošio dogovoreni iznos novca za manje od godinu dana iako je planirano da gorivo iz ovog tendera traje tri godine. Zbog toga su već naredne godine morali pokrenuti novi tender, vrijedan više od sedam miliona maraka, kako ne bi ostali bez goriva.
“Sve naše djelatnosti su bazirane na gorivu, naša najveća stavka u potrošnji je dizel gorivo za brojne kamione, kojih imamo preko 200, i u momentu da nestane goriva, mi bismo morali stati”, kaže jedan od uposlenika Rada, koji je odlučio da priča sa Detektorom pod uslovom anonimnosti.
Kamioni KJKP-a RAD. Foto: Anes Asotić/Detektor
Iz preduzeća Rad negirali su da je postojala zloupotreba u ovoj javnoj nabavci, pravdajući da je na osnovu rezultata e-aukcije zaključen ugovor kojim je predviđena promjenjiva cijena i jasno definisan način promjene cijene.
Bivši direktor u vrijeme tendera Nijaz Salamović kaže da e-aukcija nije imala smisla pa je kasnije ukinuo ovaj način provođenja javne nabavke. Pravda se da je Rad tada postupao po uputama Ureda za žalbe.
“E-aukcija je tad obesmišljena bila, jer jednostavno ponude vam jednu cijenu na e-aukciji, a u principu skroz druga cijena se fakturiše. E-aukcija je samo služila da se vidi ko će dobiti tender, a u principu fakturisano je drugo”, kazao je Salamović.
On je optužen za visoku korupciju u Radu koja ne uključuje ovaj tender.
Kantonalno javno komunalno preduzeće (KJKP) Rad u junu 2023. objavilo je tender za nabavku dizel goriva u vrijednosti od osam miliona maraka za količinu od oko 3,1 milion litara, koja bi se, prema tenderu, kupovala tokom perioda od tri godine.
Preduzeće koje se bavi prikupljanjem, odvozom i odlaganjem komunalnog otpada, upravljanjem deponijom, te održavanjem čistoće i uklanjanjem snijega, prema planu javnih nabavki, najviše novca godišnje izdvaja za nabavku goriva za vozila.
Tenderom je bilo predviđeno provođenje e-aukcije, elektronskog postupka u javnoj nabavci kojim se nakon početne ocjene nabavke podnose niže cijene, pa je kriterij za dodjelu ugovora najniža ponuda.
Nakon provedene e-aukcije u augustu 2023. godine, kao najpovoljniji ponuđač izabrana je benzinska pumpa HIFA Petrol iz Sarajeva. Nakon žalbenog postupka krajem 2023. odlučeno je da pobjednik bude Almy, koji je ponudio cijenu od 1,5 miliona maraka i umanjenje cijene od 76,51 posto. U dokumentima u koje je Detektor imao uvid, navodi se da je umanjena početna cijena od 6,3 miliona maraka bez PDV-a.
Na obrascu za cijenu ponude koji je Almy izradio nakon provođenja e-aukcije, stoji da je cijena goriva po litru 0,48 maraka.
Ali Almy je uz svoju ponudu dostavio nacrt ugovora prema kojem je cijena goriva po litru 2,06 maraka bez PDV-a, s naznakom da će se primjenjivati fiksni popust u iznosu od nula posto.
Iz Rada su pristali na veću cijenu.
“Mi smo zvali Ured za žalbe, da nam oni kažu koja je svrha e-aukcije ako ne možete dobiti cijenu koju je neko ponudio na e-aukciji, jer kad je promjenjiva cijena, tako su nam rekli, kao ne može se računati taj popust e-aukcije i onda naredne godine, mislim 2025., nije bilo e-aukcije, nego je bilo – koju cijenu ponudite, tu cijenu morate i fakturisati”, objašnjava Salamović.
On tvrdi da su svi tenderi prijavljeni Uredu za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo i da dosad nije otkrivena nijedna nepravilnost. Navodi i da za godinu dana, koliko je bio direktor, nije imao stalni Nadzorni odbor.
Sjedište javnog preduzeća Rad. Foto: Anes Asotić/Detektor
Damjan Ožegović iz Transparency Internationala navodi da su u ugovoru i okvirnom sporazumu, koji daje mogućnost da se nabavi ili određena količina ili do ukupnog ugovorenog iznosa, napravljene greške jer su se ugovorne strane u dokumentima pozvale na ponudu prema kojoj je litar 2,06 maraka, a ne na ponudu od 0,48 maraka po litru, a koja je važila nakon provedene e-aukcije.
“Ovakvo postupanje, kao što vidimo na ovom primjeru, obesmišljava osnovni smisao javnih nabavki i e-aukcije, nakon koje je zaključen okvirni sporazum s ponuđačem čija ponuda nije najpovoljnija, odnosno po njegovoj prvobitnoj ponudi”, smatra Ožegović.
Almyju je, prema ugovoru, ostavljena mogućnost da mijenja cijenu, ali bi svaki put morali dostaviti razlog promjene, poput promjene cijene na tržištu. Revizori su otkrili da su stvarne tržišne cijene u periodu tendera bile i nekoliko puta veće od onih koje je ponudio Almy.
Zbog takvih sumnji, izvor Detektora iz Rada sumnja u neprirodno nisku cijenu koju je ponudio Almy. Dodaje i da je eksterni revizor tražio objašnjenja, ali da su službe u Radu dostavljale samo kratke odgovore.
Zaposlenik Rada, čije je ime poznato redakciji, naveo je da, prema njegovim saznanjima, prednost u ugovoru ima član 3. u kojem stoji da je ugovorena cijena iskazana u ponudama, u odnosu na član 5. koji navodi da će se promjena cijene dokazivati uz svaki račun na kojem je cijena promijenjena te da će se fakturisanje vršiti u skladu s najnižom cijenom goriva sa svih prodajnih mjesta. Detektor nije mogao nezavisno potvrditi koji član ugovora ima prednost u pravnom smislu.
Prema fakturama koje su potpisivane i dostavljane tokom 2024. godine, cijena goriva po litru bila je promjenjiva i uglavnom iznad dvije marke po litru. U izvještaju Ureda za reviziju institucija u Federaciji, tržišna cijena za gorivo se u tom periodu kretala u rasponu od 2,09 do 2,3 marke po litru.
Rad je istovremeno pokrenuo i novi tender za nabavku goriva, dok je još uvijek trajao ranije potpisani okvirni sporazum, nakon što se, kako je potvrdio i revizor u svojem izveštaju, ukupna ugovorena vrijednost od 1,5 miliona maraka utrošila za manje od godinu i za znatno manju količinu goriva od planirane.
Ured za reviziju institucija u Federaciji u svom izvještaju navodi da je u jednoj godini isporučeno više od 734.000 litara goriva, odnosno da je vrijednost od 1,5 miliona maraka prekoračena za 134.291 KM, što je za posljedicu imalo dodatne troškove za Rad.
Iako je ponuđena cijena u e-aukciji iznosila 0,48 maraka po litru, u praksi se gorivo fakturisalo po stvarnoj tržišnoj cijeni, zbog čega se ukupna ugovorena vrijednost od 1,5 miliona maraka utrošila za manje od godinu i za znatno manju količinu goriva od planirane, a ugovor je bio zaključen na 36 mjeseci, napisali su rezivori.
Sjedište javnog preduzeća Rad. Foto: Anes Asotić/Detektor
Kao posljedica toga, Rad je već u toku 2024. morao pokrenuti novi postupak javne nabavke, procijenjene vrijednosti 7,5 miliona maraka, što je, prema revizorima, u suprotnosti s principima racionalnog i ekonomičnog upravljanja javnim sredstvima.
Ožegović pojašnjava kako je smisao javnih nabavki dobijanje najboljih roba za najmanju vrijednost.
“Nove cijene, izmijenjene naniže, u ovom postupku nisu uvažene, a nabavljene su manje količine od predviđenih po većim cijenama”, kaže on.
U novom postupku za nabavku goriva nije bilo predviđeno provođenje e-aukcije, pa je Rad izabrao ponovno Almy, koji je ponudio popust od pet posto, ali je nakon žalbenog postupka pobijedila benzinska pumpa HIFA Petrol Sarajevo.
“To kad sam vidio, došao sam u sumnju da su oni koji su potpisivali ugovor znali unaprijed da on neće biti fakturisan po 0,48 nego po nekoj drugoj cijeni i da su odmah pokrenuli drugu javnu nabavku jer Rad ne može bez goriva”, navodi izvor.
Skoro godinu dana nakon potpisivanja ugovora i nabavljanja goriva od Almyja, Rad je poslao dopis sa zahtjevom za povrat popusta, odnosno rabata od 76,51 posto, koliko je iznosilo sniženje na e-aukciji. U dopisu navode da je eksterni revizor vršio predreviziju te da je zahtjev revizorske kuće povrat popusta na sav promet po ugovoru o nabavci goriva.
U pisanom odgovoru tom javnom preduzeću, Almy je naveo da je u tenderskoj dokumentaciji jasno naveden način fakturisanja, te da su ponudili nula posto popusta koji će se primjenjivati tokom cijelog ugovornog perioda.
“Iz svega gore navedenog jasno proizilazi da firma Almy nije u obavezi i nije dužna odobravati popust jer nije ni ponuđen u ponudi”, navodi Almy u svom odgovoru te dodaje da je ugovor potpisan na 1,5 miliona maraka bez PDV-a pa je i količina goriva izuzeta u toj vrijednosti.
“Umanjenje cijene na e-aukciji se ne može smatrati davanjem popusta ili rabata. Cijena dobijena nakon završene e-aukcije je konačna cijena ponude i na nju se zaključuje ugovor”, obrazložio je Almy te dodao da je Ured za razmatranje žalbi 2019. zauzeo stav da ponuđači u toku e-aukcije snižavaju prvobitno ponuđenu ukupnu cijenu, a ne daju popust.
Bivši direktor Rada Salamović izlazi u pratnji policije. Foto: A.K./Radiosarajevo.ba
Ožegović navodi da je umanjenje koje je dao izabrani ponuđač tokom e-aukcije morala biti cijena po kojoj bi se nabavljale robe i da je ugovorni organ mogao tražiti pojašnjenje za neprirodno nisku cijenu nakon e-aukcije, a što, prema izvještaju Ureda za reviziju institucija u Federaciji, nije urađeno.
“To nije popust, kako ispravno tvrdi izabrani ponuđač, ali to jeste konačna cijena. Ukoliko je pak smatrao da mu ta cijena ne odgovara, mogao je odustati, a ugovor je trebalo da se zaključi s drugim ponuđačem s rang-liste nakon sprovedene e-aukcije”, kaže on.
Rad je u svom pisanom odgovoru Detektoru u julu naveo da je kao ugovorni organ postupio u skladu s Pravilnikom o uslovima i načinu korištenja e-aukcije i Zakonom o javnim nabavkama BiH. U odgovoru tvrde da su ugovorni organi dužni za sve postupke javnih nabavki, kod kojih se koristi najniža cijena kao kriterij za dodjelu ugovora, predvidjeti i provesti e-aukciju te da je i u ovom slučaju postojala ta obaveza, iako u narednoj nabavci e-aukcija nije sprovedena.
Nisu odgovorili na pitanje Detektora o tome da li je preduzeće dobilo povrat traženog iznosa niti iz kojeg razloga se ugovor poziva na dva obrasca, u kojima se navode različite cijene.
Mirsad Jašarević, koji je od aprila 2025. na poziciji v.d. direktora u Radu, nije htio komentarisati ugovor za nabavku goriva iz perioda kada on nije obnašao ovu funkciju. Tvrdi da će se stanje koje je zatekao po dolasku od prethodne uprave riješiti te da ne želi ulaziti u posebne ocjene ovog ugovora u momentu dok traje dostavljanje odgovora na revizorski izvještaj.
“Sve će biti zakonski ispoštovano, sve procedure, neću da isključujem i eventualno neki sudski spor koji će obraditi ovu temu, mi smo svakako dužni postupiti prema revizorskom izvještaju i mi ćemo u roku od 60 dana pripremiti kompletan izvještaj, odnosno odgovor Uredu za reviziju i Ministarstvu za finansije o poduzetim radnjama”, kaže Jašarević i dodaje da je optimista da će u toku ove kalendarske godine ukloniti slabosti u ovom preduzeću.
Sarajevskoj policiji je u februaru podnesena krivična prijava protiv nekoliko osoba iz uprave Rada zbog sumnji u nezakonitosti u poslovanju ovog drušva.
Iz policije su Detektoru potvrdili da su izvještaj nakon prikupljanja informacija dostavili Kantonalnom tužilaštvu.
Alma Guberinić iz Odjela za odnose s javnošću HIFA Petrola, kaže za Detektor da ovo društvo nije ovlašteno davati informacije i izjave za konkretni postupak javnih nabavki.
Detektor nije mogao dobiti komentar od kompanije Almy, niti benzinske pumpe HIFA Oil, koja je također bila jedan od ponuđača na ovom tenderu.
Skupština Kantona Sarajevo će u septembru na sjednici razmatrati finansijski izvještaj Rada za 2023. godinu.
U izvještaju Ureda za reviziju institucija u Federaciji zaključuje se da ta institucija ne može potvrditi da su postupci javnih nabavki provedeni u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, niti da je ispunjenje obaveza po sklopljenim ugovorima u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima.
Kantonalni sud u Sarajevu ranije je potvrdio optužnicu za visoku korupciju protiv Nijaza Salamovića, koji je obnašao više funkcija u Radu, među kojima i funkciju direktora. S njim su optuženi predsjednik i članovi Nadzornog odbora.
Njemu je sarajevski Kantonalni sud odlukom zabranio obavljanje funkcija i drugih rukovodećih službenih dužnosti u javnim preduzećima i organima uprave javnih preduzeća.